reklamı kapat

POPÜLER

facebook-data-breach

Facebook, kullanıcılarını ailelerinden daha iyi tanıyor

Facebook‘un kullanıcılarından topladığı bilgi ve verileri kullandığı çok da gizli bir durum değil. Mark Zuckerberg’in de saklamadığı bu durum kullanıcıları sosyal platformda bir bireyden çok firmaların kullanabileceği ürünlere dönüştürüyor. Bilgileri üçüncü parti kuruluşlara satarak sosyal ağ üzerinde yapılan her işlemi bir reklam olarak kullanıcıya geri döndüren algoritma sisteminin korkutucu tarafı ise sizi ailenizden daha iyi tanıyor olması.

Facebook üzerinden veya Facebook’un bağlı olduğu herhangi bir internet sitesi üzerinden yapılan beğeniler kullanıcıların karakterleriyle ilgili ciddi ipuçları taşıyor. İnsanların bıraktığı dijital ayak izlerini inceleyen algoritmalar müzik zevkinizden alışveriş alışkanlıklarınıza, okuduğunuz kitap türünden uğraştğınız hobilere kadar çok geniş bir alanda analizler yapabiliyor.

Yakın zamanda PNAS‘te yayınlanan bir araştırmaya göre bilgisayar aracılığıyla yapılan kişilik analizleri insanların yaptığı analizlere göre çok daha tutarlı. 86.200 kişinin katılımıyla yapılan araştırmada katılımcıların Facebook beğenileri üzerine oluşturulan bilgisayar tabanlı analizler, insanların yaptığı analizlere göre daha net ve gerçeğe yakın sonuçlar veriyor. Algoritmanın incelediği beğeni sayısı artıkça, ortaya çıkan sonuç da daha kesin oluyor. Sadece 10 beğeniyi inceleyerek kullanıcıyı iş arkadaşından daha iyi analiz eden sistem, 70 beğeniyle kullanıcıyı yakın arkadaşlarından daha iyi tanımlayabiliyor. 150 beğeniyle ailesinden daha iyi tanıdığı kullanıcıyı eşinden daha iyi tarif etmesi için ise 300 beğeni yeterli oluyor.

Facebook’un bizzat kullandığı algoritma sisteminin ise çok daha güçlü olduğu varsayımıyla hareket edilirse, Mark Zuckerberg‘in inatla herkesin aktif olarak bir Facebook hesabı olması konusundaki ısrarı daha mantıklı hale geliyor. Tüm paylaşımların ilk üye olunduğunda “Herkese Açık” olacak şekilde otomatik olarak ayarlanmış olması ise, firmanın kişisel gizlilikten çok kullanıcıların olabildiğince fazla bilgiyi dışarı vermesini istemesinden kaynaklanıyor. Kullanıcıların özel hayatları ve davranış şekillerine göre oluşturdukları dijital verilerin gizliliği ise bir lükse dönüşüyor.