reklamı kapat

POPÜLER

Son nesil medya patronları: YouTuber’lar

Kimi işini bırakıp yemek yaptı, kimi takipçilerinden gelen “challenge”ları kabul etti, kimi oynadığı bilgisayar oyununu kaydetti… Dönemin fenomenleri YouTuber’lar artık kendi başlarına birer marka

Başlarda hobi için komik videoları çekip koydukları YouTube’da milyonlarca takipçiye ulaşan yeni nesil medya patronlarıyla (onlar her ne kadar bunu kabul etmeseler de) kısaca sohbet ettik. Sokakroportajlari.com’un yaratıcıları Kemal ve Jaki, nasıl bu yola girdiklerini, YouTuber dünyasını, ne kadar kazandıklarını ve neler yaptıklarını anlattı.

Biraz kendinizi tanıtır mısınız? İş hayatına YouTube’la mi başladınız yoksa farklı işler de yaptınız mı?
Biz aslında dört yakın arkadaşız. Koray bizim İzmir kalemiz. Turkey Video Network’ün (TVN) de strateji ve sosyal medyadan sorumlu genel müdürü. TVN’deki görevinin haricinde İzmir’de kuru meyve ihracatı üzerine uzmanlaşmış aile şirketlerinde yöneticilik yapıyor. Jaki Baruh İstanbul’da yaşıyor. Jaki, Sabancı Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümü mezunu. TVN’de prodüksiyon ve müşteri ilişkilerinden sorumlu genel müdür olarak görev yapıyor. Aynı zamanda profesyonel tiyatrocu ve şirketlere takım oyunları tasarlayan ve Work With Games isimli kendi şirketinde yönetici. Mustafa Kemal Gürel de İstanbul’da yaşıyor. Kemal, Marmara Üniversitesi Radyo, Sinema & Televizyon mezunu. Uzun süre telekom sektöründe yönetici olarak çalıştıktan sonra iki senedir kendi kurduğu itworks! isimli yaratıcı etkinlik ve içerik ajansında kreatif direktör olarak görev yapıyor. Aynı zamanda TVN’in de kreatif direktörü. Dördüncü ortağımız Cihan Akköstepen, Sabancı Üniversitesi’nden Mekatronik Mühendisi olarak mezun oldu. Şu anda aktif olarak özel bir bankada yönetici olarak çalışıyor. TVN’in mali ve idari işlerinden sorumlu genel müdürü olarak da yanımızda.

Nereden esti YouTube üzerine bir şeyler yapmak? Kimin fikriydi?
Aslında tüm fikirler ve proje birden ortaya çıktı ve kendi kendine şekle girdi diyebiliriz. 2012’de YouTube’da çok izlenen komik röportajlara denk geldik. Hatta izlediğimiz röportaj “artis ne arar la bazarda?” amcaydı. Sonra aklımıza “Acaba bu komik röportajları bir arada bulabileceğimiz bir platform var mıdır?” düşüncesi takıldı ve www.sokakroportajlari.com alan adını hemen aldık. Ardından hiç röportajdan, montajdan anlamayan bir ekip olmamıza rağmen kendimizi işin içinde bulduk. Aslında önce web sitesi olarak başlayan yolculuk zamanla YouTube kanalı şekline evrildi. Kendi kendimize, sağdan soldan ödünç aldığımız mikrofon ve kameralarla çıkıp yaptığımız çekimler yüz binler tarafından izlendiğinde ve televizyonlara çıkmaya başladığında anladık ki bu iş tutacak. Şu anda geldiğimiz noktada sosyal medya kanallarında toplam 750 binin üzerinde takipçisi ve aylık 5 milyonun üzerinde izlenmesi olan bir yayın organı olduk.

Sadece kendi kanalınız değil başka YouTuber’larla da çalışıyorsunuz. Size YouTube Network Sahibi/Yöneticisi diyebilir miyiz?
Sokak Röportajları YouTube kanalı zamanla markaların da dikkatini çekti. Altıncı ayımızdan itibaren markalarla viral etki yaratabilecek işler yapmaya başladık. Pazarlama dünyasından gelen geçmişimizin de etkisiyle anladık ki markalar bu tarz içerikler konusunda gerçekten hevesli. Biz de zamanla YouTube dünyasındaki yıldız isimlerle arkadaş olduğumuz için bu bağlantıyı değerlendirmek, hem markalara düzgün içerik yaratmaları konusunda destek vermek hem de YouTuber’ların daha çok gelir kazanmalarını sağlamak için bir model geliştirdik. Şimdi hem markalara yaratıcı video içerik konusunda destek veriyoruz hem de bizim haricimizdeki YouTube kanalı sahibi arkadaşlarımıza pazarlama ve danışmanlık hizmeti veriyoruz. Ayrıca TVN olarak prodüksiyon ve içerik üreticiliğini üstlendiğimiz dokuz kanalımız oldu. Türkiye’nin ilk ve tek düzenli içerik üreten ünlü kanalı Bedük, Türkiye’nin ilk erkeklere özel kanalı Can’la Erkek Kanalı ve sokak müzisyenlerinin portalı olan SokakMuzisyenleri.com da bu kanalların arasında. TVN’e aslında bütüne baktığınızda video özelinde hizmet veren bir yaratıcı içerik ve danışmanlık ajansı diyebilirsiniz.

Bu tarz network yöneten başka girişimler var mı? Yakında sizi medya patronu olarak görür müyüz?
Yok bizim medya patronu olmak gibi bir sevdamız yok. Aslında ana amacımız sevdiği işten, keyif alarak huzurlu bir şekilde para kazanan, birlikte çalıştığı müşteriler ve iş ortaklarıyla birlikte büyüyen bir oluşum olmak. Önce kaliteli ve içimize sinen işler yapmak istiyoruz. Doğru kişileri, kanalları doğru işlerle buluşturmak en büyük önceliğimiz. Biz YouTube konusunda oldukça başarılı hizmet veren Multi Channel Network’lerden (MCN) birisi değiliz. Sadece video özelinde yaratıcı içerik üreten ve YouTube uzmanlığında danışmanlık yapan, kendileri de YouTuber olan farklı bir şirket henüz duymadık.

Ortalama bir YouTuber, ayda ne kadar kazanır? En fazla ne kadarı görür?
Şu anda Türkiye’de iyi ve güzel iş yapan bir kanalın geliri ayda 40-50 bin TL’ye kadar çıkabilir. Bu sadece CPM’den kazanılan gelir değil elbette. Markalı içeriklerden bire bir kazanılabilecek rakamlardan bahsediyoruz. Ama YouTube’da markalı içerikler yaparken çok dikkat etmek gerekiyor. Takipçinizi markaya boğarsanız veya küstürürseniz o gelir iki ay sonra sıfıra da inebilir. YouTube’a markalar tarafından verilen değer arttıkça, reklamlar çoğaldıkça, izlenmeler arttıkça gelirler de artacak.

Bu iş nereye gider? Bir sonraki evresini tahmin edebiliyor musunuz?
Bizce Türkiye’de ve tüm dünyada yakın zamanda YouTube izlenmeleri TV’yi yakalayacak. Gerçekten çok farklı ve kendi tercihlerine önem veren, bu tercihlerin hayata geçmesi için savaşan bir kuşak geliyor. Bu kuşak tüketmek istediği içeriğe de kendisi karar vermek istiyor. Bunun için de en uygun mecra YouTube. YouTube’a yatırım yapan markalar orta vadede ciddi şekilde kazanacaklar diye düşünüyoruz. Bugün kendi kanalına yatırım yapan markalar bundan 3-4 sene sonra aynı oranda izlenme elde etmek için çok daha az para harcayacaklar. YouTuber’ların Türkiye’nin yeni Cem Yılmaz’ları, Beyaz’ları olacağını düşünüyoruz. İnsanlar seslerini duyurabildikleri, yorum yapabildikleri, beğeni atabildikleri kişilere kendilerini daha yakın hissediyor. Televizyonda bu mümkün değil. Bu nedenle konvansiyonel medyaya harcanan payın yakın zamanda dijitale ve özellikle bu mecraya daha büyük oranda geçeceğini düşünüyoruz.

En fazla eğlendiğiniz proje hangisi oldu bugüne kadar ve neden?
Biz aslında bütün yaptığımız işleri eğlenerek hayata geçirmeye çalışıyoruz. Bizim sıkılarak yaptığımız işlerin enerjisi de hemen izleyiciye geçer zaten. Burası böyle bir mecra. YouTube Muhabbetleri’nde çok eğleniyoruz. Bedük’le çektiğimiz her bölüm çok keyifli oluyor, hem sohbet muhabbet hem de iş yapıyoruz. Yemek kanalımızı yeni açtık, Merlin Mutfakta’da yapılan yemekleri yemek, sabırsızlıkla beklediğimiz anların başında geliyor. Aslında ayırmamız çok mümkün değil, altında imzamız olan tüm işlerde çok eğleniyoruz.

Konuyu kapatırken YouTuber olmak isteyenlere önerileri alalım?
Önce sabır. Ne yazık ki bu dünyada çok izlenen bir kanal sahibi olmak çok hızlı olmuyor. Bu nedenle iyi bir fikriniz varsa ve kendinize güveniyorsanız geçin kamera karşısına. Artık akıllı telefonlar ile bile çok iyi kalitede çekim yapabiliyorsunuz. Ama en önemli şey orijinal ve ilgi çekici içerik ve düzenli yayın. Bıkmadan usanmadan çekin, paylaşın, kendinizi geliştirin. Hata yapmaktan korkmayın ve doğal olun. YouTube doğal olan, gerçek olan, samimi olanların kazandığı bir mecra. Her türlü konuda da yardıma desteğe hazırız, bize de www.turkeyvideonetwork.com üzerinden ulaşabilirler. Yolları açık, aboneleri bol olsun.