Toyota’nın Türkiye’deki distribütörü ve temsilcisi ALJ Türkiye’de CEO Ali Haydar Bozkurt, CNBC-e’de Emre Özpeynirci’nin konuğu oldu.
Emre Özpeynirci’nin sunduğu “Oto Ekonomi” programına katılan Ali Haydar Bozkurt, 22 Kasım’da yürürlüğe girecek düzenleme ile Japon otomobillerine ek gümrük vergisi getirilecek olmasıyla alakalı olarak, “Eskiden yatırımı olanların suçu günahı neydi gibi bir durum oluyor. Bu konunun masaya yatırılması gerekir. Kamu tarafı da farkında, gelecekte bununla ilgili bir önlem geliştirilir mi diye ümidimiz var” ifadelerini kullandı. Bozkurt, düzenlemenin yerli üretim yapan firmalar için dezavantaj oluşturabileceğine dikkat çekerek şunları söyledi: “Markalar buraya gelsin, yatırım yapsın umudu elbette var. Ancak yatırımı burada yapmayı düşünmeyen markalar için de hayat bir miktar kolaylaşmış oldu. Bir tür sübvansiyonla yine bu pazara girip satış yapabilirler. Yıllardır Türkiye’de belirli şartlarda üretim yapan firmalar cezalandırılmamalı.” Bozkurt ek olarak vergi artışına rağmen Lexus markasında havlu atmayacaklarını belirterek kârlarından vazgeçerek markayı Türkiye’ye getirmeye devam edeceklerini söyledi: “Lexus’ta havlu atacak değiliz, kendi kârımızdan vazgeçip markayı getireceğiz. Lexus’a yıllar içinde çok yatırım yaptık. Bayi ve servis yatırımlarımız var. Biz öyle Lexus’ta hemen havlu atacak değiliz. Ne yapacağız? Üreticiden destek isteyeceğiz. Kendi karımızdan vazgeçip markayı getireceğiz.”
Ali Haydar Bozkurt CNBC-e’ye bundan önce yaptığı açıklamada, Türkiye’ye ithal edilen bazı modellerin yeni ek tarifeler nedeniyle ciddi fiyat artışlarıyla karşı karşıya kalabileceğini belirtti. “Bazı ülkelerden Türkiye’ye gelen modeller vergilerden olumsuz etkilenecek. Türkiye’ye gelen bazı modeller yüzde 35 zamlanabilir.” ifadelerini kullanan ve Japonya’dan ithal edilen araçlarda maliyet baskısının arttığına dikkat çeken Bozkurt, “Artık Japonya’dan bazı modelleri getirmemiz daha zor görünüyor. Zararına da olsa bazı modelleri getirmeye çalışacağız.” dedi. Son dönemde altında yaşanan fiyat artışına dikkat çeken Ali Haydar Bozkurt, “Şu an altından kar edenler otomobil satın alıyor. Bu durumu gözlemliyoruz.” dedi ve ekledi: “Otomotiv sektörü yılı 1,3 milyon adedi aşarak rekor seviyede kapatabilir, hatta 1,4 milyona yaklaşarak sürpriz yapabilir.”