BYD, belirli hibrit araçlarında yeni geliştirdiği 2.0 litrelik “boxer” motora yer verecek

02 Aralık 2025 09:12

Çin merkezli otomobil devi BYD, belirli hibrit araçlarında yeni geliştirdiği 2.0 litrelik “boxer” motora yer verecek.

Otomobil dünyasında “boxer motor” denildiği zaman akla ilk olarak Porsche ve Subaru geliyor. Bu konuda şimdi ses getiren sürpriz firma ise Çinli dev BYD oldu. 2.0 litrelik yeni bir turbo boxer motor geliştirdiği açıklanan şirket, bu motoru doğrudan bir jeneratör olarak kullanıyor. Elektrik motorlarından yalnızca 1 dB daha fazla gürültü yarattığı aktarılan yani inanılmaz derecede sessiz olan motor, çalıştırıldığı zaman araçtaki bataryayı şarj ediyor ve bu sayede 1.000 km üzeri menziller mümkün hâle geliyor. Temel amacı elektrik motorlarına batarya üzerinden enerji sağlamak olmasına rağmen, belirli şartlar altında aracı arka aks üzerinden hareket ettirebileceği söylenen motor, 272 beygir gibi çok ciddi bir güç üretiyor. e4 platformunu temel alan araçlara odaklanan ve ilk olarak Yangwang U7 için tasarlanan motor, önümüzdeki dönemde çok sayıda BYD imzalı araçta karşımıza çıkabilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Bundan önce üretime alınan en hızlı otomobil olma unvanını kazanan YangWang U9 Xtreme dikkat çekmiş, uçuk araç 490,48 km/s hıza ulaşan Bugatti Chiron Super Sport 300+ modelini geride bırakarak büyük ses getirmişti.  400 km/s üzeri hızlara çıkabilen birçok otomobilin aksine tamamen elektrikli olan model, her biri tek başına 744 beygir güç üretebilen dört elektrik motoru sayesinde toplam 2.978 beygir güç sunuyor. Nürburgring Nordschleife pistini 6:59.157 süreyle dönerek üretime alınan en hızlı elektrikli araç olmayı başaran model, aktarıldığı kadarıyla 496 km/s hızın üzerine çıkabilecek bir potansiyel ortaya koyuyor. Motorlarda seri üretim özelinde dünyanın en ince silikon çeliğinden (yalnızca 0,1 mm kalınlığında) yapılmış bir stator kullanılıyor. Bu detay, verimliliği ve performansı önemli ölçüde artırıyor. Ayrıca rotorlar ultra dayanıklı silikon çeliğinden, gövde ise havacılık sınıfı alüminyumdan üretilmiş. Yalnızca 30 adet üretileceği açıklanan U9 Xtreme, yol ile olan bağlantısını 500 km/s hıza dayanabilecek şekilde özel tasarlanan GitiSport e-GTR2 Pro semi-slick lastiklerle sağlıyor. Bu özel elektrikli hiper otomobil standart U9’dan farklı olarak 800V yerine yeni nesil 1.200V elektrik platformunu temel alıyor ve “Blade” batarya sisteminde lityum demir fosfat (LFP) kimyasını kullanıyor.

Bataryada hücre başına enerji yoğunluğunun 800V sistemlere göre %170 oranında artırıldığı ifade ediliyor. Bu sayede geleneksel elektrikli araç bataryalarına kıyasla 10 kata kadar daha hızlı deşarj yapılabiliyor. Ayrıca 1.200V platformu 800V sistemlere kıyasla %67 daha az ısı üretiyor. Araçtaki enerji geri kazanım kapasitesinin 700 kW’ın üzerinde olduğu, sistemin 1.000 amper’e kadar akım taşıyabildiği ve bunun bazı elektrikli tren sistemlerindeki değerlerle benzer olduğu da verilen bilgiler arasında dikkat çekiyor. U9 Xtreme’de kullanılan e4 platformu, dört motorlu tork yönlendirme sistemiyle her tekerleğe giden gücü saniyede 100’den fazla kez ayarlayabiliyor. Buna ek olarak araçta kullanılan her tekerleğe 9 kW’a kadar çift yönlü basınç uygulayabilen özel süspansiyon sistemi, saniyede 500 mm hızla ayarlamalar yaparak yüksek hızda bile maksimum yol tutuşu sağlıyor. Boş ağırlığı 2.480 kg olan model, gerçekten hem performans hem de teknoloji anlamında sınırları zorluyor.

BYD gelişmeleri yanında bu da ilginizi çekebilir: Acer imzalı elektrikli bisiklet modeli

Paylaş