Hyundai Türkiye Genel Müdürü Murat Berkel, “Ioniq 5 ve Ioniq 6’da yüzde 10 ÖTV’den yararlanmak için kâr etmiyoruz” açıklamasıyla dikkat çekti.
Dünya’da yer alan habere göre Antalya’da gerçekleştirilen Inster modelinin lansmanında konuşan Hyundai Türkiye Genel Müdürü Murat Berkel, tüm sektörün yüzde 10 ÖTV dilimiyle araç sunabildiğine işaret ederek, avantajın sürmesi gerektiğinin altını çizdi. Berkel, “Bunun için de matrah güncellemesi gerekli. Biz elektrikli araç sunan markalar olarak sıkıştık artık. Bu kadar kur artıp fiyatları bu sınırlarda tutmaya çalışmakta zor. Sadece Hyundai’nin değil tüm markaların sıkıntısı şu an bu. Kur tekrar yukarı yönlü giderse dilim değiştirmek zorunda kalınır ve fiyatlar pahalanır. Bu elektrikli araçlar için bir cazibe oluşturuyor. Bunun devam etmesi için baremler yukarı çekilerek yüzde 10 ÖTV korunmalı. Togg burada itici güç. Ioniq 5 ve Ioniq 6’dan yüzde 10 ÖTV’den faydalandırmak için kâr etmiyoruz” ifadelerini kullandı.
Murat Berkel Çinli üreticiler hakkında da konuştu: “Rekabetçilik güzel. Çinli markaların yayılımını da engelleyemezsiniz. Elde edilmiş bir hak var. Devlet buna olanak tanıyor. Bizi zorlayan kısım agresif fiyat politikaları ve bunu devam ettirmeleri. Bu markaları zorluyor. Çinlilerde pazara entegre olmak için böyle bir strateji izliyorlar. Bizde Hyundai olarak pazar payı kaybetmemek için her türlü önlemimizi alıyoruz. Bu arada bu rekabet sadece Türkiye’de yok. Dünyanın tüm ülkelerinde var. Herkes Çin otomotivinin yayılımına karşı pozisyon almış durumda. Bence markaların yayılması için Çin Devleti de bunu destekliyor diye tahmin ediyorum. Daha global olma yönünde hamle yapıyorlar” dedi.
Berkel bunlara ek olarak satışların artık yüzde 80’den fazlasının artık nakit olarak döndüğünü aktararak, “Sıkı politika sürüyor. Şu anda yüzde 3,99’larda kredi faizi sunabiliyoruz. Biz en son 4-5 yıl önce yüzde 1’lerde yüzde 0,99’larda kredi faizi sunuyorduk. Ama bu şekilde devam etmez. Kredi faizlerinin aşağıya gelmesi gerekir. Araç fiyatları döviz kuruna bağlı olarak artıyor. Ama insanların gelirleri aynı paralelde artmıyor. Bu koşullarla ulaşılabilirlik daha da zorlaşıyor. Bu zorluğu azaltacak olan şey kredi hatta cazip kredi. Bu kredi koşulları iyileşmezse pazarı daha fazla etkilemeye başlayacak. Bugün en ucuz sıfır araç 1 milyonun üzerinde. Kredi kullanmadan orta gelirli bir insanın satın alması zor” diye konuştu.
Murat Berkel Türkiye’de üretilecek bir tamamen elektrikli Hyundai hakkındaysa, “Burada üretmenin avantajı öncelikle ithal edilen bir elektrikli araca göre daha iyi bir stok yönetimi olacağı kesin. Tedarik anlamında bir sıkıntı yaşanmaması da en büyük avantajlardan. Üretim maliyetleri çok farklı. Burada üretilecek yerli bir elektrikli aracın bize çok daha avantaj sağlayacağını düşünüyorum. Mutlaka fiyatlanması bulunduğu segmentin araçlarına göre yapılacak. Yerli üretim fiyatlama açısından en iyi seviyeye koymamızı sağlayacak. Hem Avrupa’ya ihracatımız olacak hem Türkiye’ye satışımız olacak. Dolayısıyla belli bir adede ulaşmamız gerekiyor. Yerli üretim elektrikli bir araç ithale göre tüketici nezdinde fiyatlamada pozitif yansır. Bizim sattığımız araçların yüzde 60’ı yerli modeller. Bizim elektriklide asıl sıçramamız yerli üretim elektrikliyle olacak” ifadelerini kullandı.