Pazarlama dünyasının yeni medyası

02 Aralık 2008 13:01


Mustafa İÇİL
Google Türkiye
Genel Müdürü

LOG Kasım 2008

İnternet 7-8 yıl önce olduğu gibi kişilerin çeşitli bilgileri bulma ya da sosyalleşme alanı olma durumundan oldukça farklı bir noktada. Günümüzde hızlanan ve daha çok kullanılan bir araç olan internet, artık şirketler için ekonomik büyümeye dönüştürülebilecek eşsiz bir araç olarak karşımıza çıkıyor. Son birkaç yılda internet, sadece çeşitli firmaların web sitelerini oluşturdukları ve halka açık bilgilerini paylaştıkları bir platformun oldukça ötesinde; onların pazarlama ve reklam çalışmalarını yürüttükleri önemli bir mecra haline geldi.

İnternet artık sadece  ‘bilgi aktaranın’ yayın yaptığı ve ‘bilgi alanın’ bu bilgiyi dinleyip yorumladığı bir mecra değil; ‘yeni medya’ diye nitelendirdiğimiz ‘bilgi alanın’ artık bu ilişkinin merkezinde olduğu, bilgiyi istediği gibi seçtiği, yönettiği ve yarattığı bir platform. Bireyler onlara sunulanı değil, seçtiklerini okumaya, izlemeye ve yorumlamaya başladılar. Günümüzde, dünyada ve Türkiye’de ‘kullanıcı içeriği ile geliştirilen’ web sitelerinde inanılmaz bir artış gözleniyor. Tabi ki cep telefonlarında internet kullanımının yayılması da internet çağının katalizörlerinden. Google da servislerini mobil alana da yayarak bu gelişimde önemli bir rol oynuyor. Tüm bu yenilik reklam ve pazarlama dünyasının kendini yenilemesine ve de gelişmesine neden oldu. Bunun en büyük nedeni şirketlerin değişme zorunluluğundan çok tüketicinin değişmeye başlamış olmasından kaynaklanıyor. Tüketici artık arama motorları yardımıyla istediği bilgiye rahatça ulaşıyor, taleplerine göre eliyor ve daha bilinçli bir satın alma yöntemini tercih ediyor. Bu durum ürün satıcılarının da online ortamdaki bilgilerini düzenleyerek bir adım öne geçmelerini sağlayabilir, çünkü daha açık ve düzenli bilgi tüketici çekmenin önemli bir ölçüsü olmuş durumda. Tüm tüketici-satıcı ilişkisi içerisinde internet reklamcılığının yeri ve önemi de oldukça büyük. İnternet reklamcılığının KOBİ’ler için çok büyük bir fırsat olduğunu göz ardı etmemek lazım. Bunun en önemli nedenlerinden biri minimum harcama limiti olmadan her boyuttaki firmanın bu platformda reklam verebilmesi. Özellikle günümüz ekonomik durumunda sınırlı bütçeleri doğru değerlendirmek, yapılan her kuruş yatırımın geri dönüşünü net olarak ölçebilmek daha da önem kazandı. Arama motoru tabanlı reklam teknolojileri bu fırsatı firmalara sunuyor.  Internet reklamcılığına ayrılan bütçeler her geçen yıl daha da artıyor. Gelişmiş ülkelerde internet reklamcılığı tüm reklam bütçelerinin %10’undan fazlasına denk geliyor. Türkiye’de bu oran, karşılaştırdığımızda oldukça düşük, ancak göstergeler umut verici. İnternet kullanıcıları ile yaptığımız bir araştırmanın sonuçlarına göre kullanıcıların %95’i artık interneti her gün kullanıyor. Türkiye gibi genç nüfusu çok olan ve teknolojiye meraklı bir toplumda internet reklamcılığının gidecek daha çok yolu var diyebiliriz. Ayrıca, aynı araştırmaya göre, online alışveriş göstergeleri de internetin Türk kullanıcılarının tercihlerini nasıl değiştirdiğinin bir göstergesi; Türkiye’de her 10 internet kullanıcısından 7’si en az bir kere online alışveriş yapmış ve 3 kullanıcıdan 2’si bu alışverişi yaparken kendini rahat hissediyor. Ayrıca bu kişilerin çok büyük bir kısmı alacakları ürünün seçimini arama motorlarında yaptıkları araştırmalar sonucu satın alıyorlar. Google Türkiye ofisi olarak, internet reklamcılığının yararlarını ve şirketlere kazandırdığı katkıyı anlatmak üzere seminerler düzenliyoruz. Amacımız en küçük şirketten en büyüğüne, internet kullanımının artışına paralel olarak yeni trendleri takip etmelerini sağlamak ve küçük reklam bütçeleriyle büyük işler yapabileceklerini şirketlere göstermek. Aynı zamanda da yeni başlattığımız Google internet Reklamcılığı Programı ile de ister bir web tasarımcısı olsun, ister bir teknoloji danışmanı veya küçük bir reklam ajansı, internet reklamcılığını hizmet yelpazesine eklemek ve müşterilerine sunduğu katma değeri artırmak isteyen firmaları desteklemeyi hedefliyoruz. Bu şekilde hem internet reklamcılığı bilincini artırırken hem de bu konuda uzman bir kanalın oluşması için çalışmaktayız.Marka değerini güçlendirmek, bilinirliği artırmak, yeni müşterilere erişmek… Pazarlamanın amaçları geçtiğimiz 10 yılda değişmedi, önümüzdeki 10 yıl da değişmeyecek ama bunları sağlamak için internetin gücünden ve internet çağının yeni araçlarından faydalanmak artık kaçınılmaz oldu.

Paylaş