reklamı kapat

POPÜLER

SpaceX Starlink LOG Tasarım

Deprem sonrası iletişim sorunları: “Uydu internet harici net çözüm yok”

Deprem bölgesindeki iletişim sorunları çok büyük ses getirdi ve problem yarattı. Bu sorunlar maalesef ileride olacak depremlerde de tekrarlanacak.

Son depremde sorunlar daha önce de söylediğimiz gibi daha deprem olur olmaz başladı. Bu konuda T.C İletişim Başkanlığı, “Kahramanmaraş’ın Pazarcık ilçesinde meydana gelen deprem dolayısıyla bölge halkının mağdur olmaması için tüm GSM operatörleri kapasite arttırarak kapanan telefon hatlarını açacak ve internet hizmeti sağlayacaktır. Tüm vatandaşlarımıza duyurulur” açıklamasını yapmıştı. Daha sonra ise “Tüm GSM operatörleri kapasite arttırarak kapanan telefon hatları açılmıştır. Tüm vatandaşlarımıza duyurulur.” denildi. Normal hatlar bozulunca kişiler yakınları için Twitter’dan yardım istedi, bu yardım çağrılarından birisi Elon Musk’a dahi gitti. Yale Üniversitesi öğretim üyesi Mehmet Emin Adin, Twitter’da Elon Musk’ı etiketleyerek, “Türkiye ve komşu ülkeleri büyük bir deprem vurdu. Ciddi iletişim eksiklikleri yaşanıyor. Starlink uydularınız için yardım etme şansınız var mı?” yazdı. Musk paylaşıma, “Starlink henüz Türk hükümeti tarafından onaylanmadı. Onaylanır onaylanmaz gönderebiliriz” şeklinde yanıt verdi. Bu konuda resmi onay verilmedi, buna gerek olmadığı duyuruldu. Oysa bu sistem bir süre için çok fayda sağlayabilirdi.

Uzaydan internet ya da uydu internet yine gündemde çünkü önümüzdeki dönemde olacak depremlerde, karşımıza çıkacak başka büyük felaketlerde iletişim hatları yine çökecek, yine bölgedeki insanlar düzgün bir iletişim elde edemeyecek. Bunun neden böyle olacağını Vodafone Türkiye CEO’su aşağıdaki röportaj kapsamında üstü kapalı olarak anlatıyor. Engin Aksoy, baz istasyonlarının nüfusun yoğun olduğu şehir merkezlerinde çok kısıtlı bir alanda (Kapsamın 1 km hatta 200 metreye kadar düştüğü aktarılıyor. Baz istasyonları açık arazide ise 35 km’yi kapsayabiliyor) hizmet verebildiğini belirtiyor, üzerine baz istasyonu kurulan binaların yıkılması halinde ya da elektriğin kesildiği durumlarda bağlantının koptuğunu belirtiyor. Burada çözüm olarak mobil bazı istasyonları devreye giriyor ancak onların da bölgeye götürülmesi zaman alıyor ve mobil baz istasyonlarını çalıştırılacak jeneratörlere sürekli yakıt sağlanması gerekiyor.

Bu yakıtın sağlanması ise elbette özellikle İstanbul gibi adım atacak yerin kalmadığı bölgelerde bir deprem olursa, yollar tamamen kapanacağından çok ama çok zor olacak. Baz istasyonlarının kurulduğu binalar özelindeki risklerin önceden bildirilmesini gerektiğini belirten Engin Aksoy, açık olarak altyapıya bağlı iletişimin deprem anında kopmasını engelleyecek bir çözümün ellerinde olmadığını gözler önüne seriyor. Uydu internet sistemleri de yer bağlantı ekipmanları (Anten vb.) özelinde elektriğe ihtiyaç duyuyor ancak en azından bölgeyi sürekli olarak  kapsama alanı içerisinde tutabiliyor. Uydu temelli sistemler, elektrik bir şekilde yeniden devreye alındığı zaman GSM firmalarından farklı olarak herkese yüksek hızlı iletişim sunabilir ve bu binlerce hayatın kurtulmasına vesile olabilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

HaberTürk’e göre Vodafone Türkiye CEO’su Engin Aksoy, 1.345 jeneratör, 450’den fazla personel ve ülke genelindeki tüm mobil baz istasyonlarını afet bölgesine sevk ettiklerini vurguladı. Aksoy, deprem haberini alır almaz harekete geçtiklerini ve tüm kaynaklarını seferber ettiklerini belirterek hayatını kaybeden vatandaşlara Allah’tan rahmet, yakınlarına başsağlığı ve sabır, yaralılara da acil şifalar diledi. Engin Aksoy, “Bu zor günlerde elbette en temel ihtiyaçlardan biri de iletişim. Ancak bölgede kamu binaları da dahil binlerce bina yıkılmış durumda ve bina üstü baz istasyonlarımız da bu sebeple kullanılamaz hale geldi. Depremlerden etkilenen 10 ilde toplam 3 bin 50 baz istasyonumuz bulunuyor. Bu istasyonların yüzde 25’i Hatay, Kahramanmaraş ve Adıyaman’da yer alıyor.

Uzun bir süre elektriksiz kalan kentlerde baz istasyonlarını çalıştırabilmek için toplam 1.345 jeneratör sevk edildi. Afet bölgesindeki baz istasyonlarımıza enerji sağlamak için tüm imkânlarımızı seferber ediyoruz ancak bu istasyonlara elektrik gelse bile bunların hizmet verir hale gelmesi epey zaman alıyor. Baz istasyonları onarım çalışmalarını tüm hızıyla devam ettiriyoruz. Bunun yanı sıra Türkiye çapındaki tüm mobil istasyonlarımızı da bölgeye sevk ederek, hasarlı baz istasyonlarımızın yerini doldurması için çalışıyoruz. Bu sayıyı artırmak için çalışmalarımız devam ediyor” şeklinde konuştu.

Tüm bu operasyonları yapabilmek için ilk günden itibaren bölgeye 450’den fazla personel sevk ettiklerini vurgulayan Aksoy, “Şimdiye kadar deprem sebebiyle kullanılamaz hale gelen sahalarımızdan 754’ünü tekrar çalışır hale getirdik. OHAL bölgesindeki istasyonlarımızın tamamına yakını ise hizmet verir durumda. Afet bölgesinde yaklaşık 3,7 milyon müşterimiz var. Vodafone olarak, tüm imkânlarımızı kullanarak elimizden gelenin en iyisini yapmaya devam edeceğiz” dedi.