reklamı kapat

POPÜLER

Otomobil fiyatlarına etkisi bekleneni aşacak; Avrupa’da “Euro 7” savaşı

 - Güncelleme: 26 Mayıs 2023 21:42

Vadedilenin çok üzerinde fiyat artışı getirmesi gündemiyle masada olan Euro 7 standartları, otomotiv endüstrisini ikiye bölmüş durumda.

Elektrik dönüşümünün ön planda konuşulduğu otomotiv endüstrisinin geleceği hala büyük tartışmaların merkezinde. Elektrik gücünün dışında içten yanmalı motorların yakın ve uzun vadedeki rolü üzerine var olan bu ateşli tartışma, Avrupa Komisyonu tarafından tarihler çerçevesinde sınırları barındırıyor. İlk olarak 2030 işaret edilse de İtalya ve Almanya gibi ülkelerin itirazlarının ardından 2035 yılına sarkıtılan benzinli ve dizel otomobil yasağı konusu kanayan bir yara olarak kalmaya devam ediyor. Bir yandan otomobil üreticilerinin yatırımlarını şekillendirdiği bu gelişmeler ışığında bizleri ilk adım olarak 2025 yılı itibarıyla devreye girecek Euro 7 standartları bekliyor. Üreticiler için emisyon değerlerini iyice sıkılaştırması sebebiyle üretim maliyetlerine olan etkisi tartışma konusu olan yeni standartlar konusunda hala çok ciddi karşıt görüşler ortada. İtalya’nın başını çektiği blokta Euro 7 normlarının fiyat/çevre etkisi oranında anlamsız olduğu görüşünün vurgulandığı günümüzde, bu dönüşümün fiyatlara beklenenin çok üzerinde etki yapacağını son rakamlar ortaya çıkarttı. Yaşanan gelişmelere ise son olarak Renault Grubu CEO’su Luca De Meo dahil oldu.

Euro 7 standartlarının otomobil fiyatlarına etkisi beklenenin çok üzerinde

Süreçle ilgili yayınlanan son çalışmalarda, 2025 itibarıyla geçerli kılınması planlanan standartların, sürecin ilk adımında hedeflenen ve tahmin edilenden çok daha yukarıda olduğu görülüyor. Otomobilin yanında ticari araçları da etkileyecek kararın kabul edilmesi, birim başına olan beklenen maliyet tahmininden en az dört kat yüksek seviyede. Bu rakam segment bazlı olarak on kata kadar çıkma potansiyeli de taşıyor. Bu rakamları doğrudan net etki olarak düşündüğümüzde en az 2 bin euroluk bir fiyat farkı masada.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Avrupa’da adeta çıkmaza giren içten yanmalı motorlar için emisyon standartları konusu, Renault Grubu CEO’su Luca De Meo’nun da gündemindeydi. Kısa süre önce konuyla ilgili açıklamalarda bulunan başarılı yönetici, masada olan maddelerin üreticileri üretim dışında yeni yapılanma tarafında da zora sokacağını ifade ediyor. Halihazırda elektrik odağında yatırımların şekillendiğinin altını çizen Meo, Euro 7 standartlarının üreticilerin odak noktalarını ve eforlarını dağıtmalarına neden olacağını çok net şekilde ifade etti. Getirilen yeni daraltma politikası için Meo’nun; “Şu aşamada endüstrinin değiştiği günleri yaşıyoruz. Bu tip yeni regülasyon değişimleri bizi hedefimizden uzaklaştıracak. Bu, gelecekte bir payı olmayacak teknoloji için yeniden para ve zaman harcamamız anlamına geliyor. Umarım AB bu kararını gözden geçirir.” ifadeleri de dikkat çekiyor.

Standartlar ne anlama geliyor?

Otomobil üreticileri için dönemsel olarak revize edilerek günümüze kadar gelen emisyon standartları, özellikle son yıllarda çok zorlayıcı boyutlara geldi. Paris İklim Anlaşması başta olmak üzere çevre kirliliğinin önüne geçebilmek adına atılan adımlardan biri olarak görebileceğimiz bu adımların kabul edilmesiyle üretilecek yeni modellerde maksimum karbon ve NOx salınımları aşağıya çekilecek. Avrupa Parlamentosu tarafından onanmasıyla devreye girecek olan Euro 7 standartları, İtalya ve Almanya gibi üye ülkelerin tepkileri sebebiyle henüz resmileşmiş değil. 2025 içerisinde binek ve ticari araçlar için devreye alınacak olan yeni standartlar 2027 yılı sonrasında da kamyonlar için devrede olacak.