reklamı kapat

POPÜLER

Çin

Çin, araçların hızlanma performansını sınırlamayı planlıyor

 - Güncelleme: 12 Kasım 2025 15:37

Çin, görüldüğü kadarıyla araçların hızlanma performansını sınırlamayı planlıyor. Bu adım özellikle elektrikli otomobilleri ilgilendiriyor.

Elektrikli otomobiller inanılmaz bir hızlanma performansı sergiliyor. Özellikle çift motorlu elektrikli araçlar, yüksek seviyedeki gecikmesiz tork aktarımı sayesinde göz açıp kapayıncaya kadar 100 km/s hıza ulaşabiliyor. Bu durum, tahmin edilebileceği üzere önemli riskler barındırıyor. Bu nedenle harekete geçmeye hazırlanan Çin, tüm yeni araçların 0’dan 100 km/s hızlanma süresini 5 saniyeye sabitlemeyi düşünüyor. Sürücülerin bu sınırı manuel olarak devre dışı bırakabileceği, ancak araçlar kapatılıp yeniden açıldığında 5 saniyelik sınırın tekrardan devreye gireceği belirtiliyor. Şu anda taslak aşamasındaki limitin yakında resmileştirilmesi bekleniyor. Çin bundan önce gizli kapı kollarını yasaklamayı planlıyor haberiyle gündeme gelmişti. Sürtünme katsayısını azaltmak için tasarlanan gizli ya da kapalı halde yüzeye entegre edilmiş kapı kolları, eğer yasal adım resmi olarak atılırsa 2027’den sonra Çin’de satılacak hiçbir araçta yer almayabilir. Geleneksel kapı kollarına dönmek isteyen ülke, gizli kolların üretim ve tamir maliyetini artırdığını ve bazı güvenlik riskleri (parmak/el sıkıştırma, iklim şartlarına bağlı kilitlenme, kaza durumunda dışarıdan müdahaleyi zorlaştırma vb.) oluşturduğunu belirtiyor. Yapılan testler, gizli kapı kollarına bağlı olarak sürtünme katsayısındaki 0,01’lik azalmanın, 100 kilometrede yalnızca 0,6 kWh gibi küçük bir enerji kazancı sağladığını gösteriyor. Eksilerinin artılarından fazla olduğu belirtilen gizli kapı kolları, Çin’in hamlesinden sonra sektör genelinde kullanım dışı kalabilir.

Çin otomobil alanında daha önce “akıllı sürüş” ve “otonom sürüş” terimlerinin kullanılmasını yasaklamasıyla ses getirmişti. Bu karar Çin’de yaşanan ve üç kişinin hayatını kaybetmesine neden olan Xiaomi SU7 merkezli bir kazadan sonra alındı. Bu kazada aracın otonom sürüş sisteminin açık olduğu, sürücünün betondan yapılan yol kenarı direğine 97 km/s hızla çarpmadan saniyeler önce kontrolü eline aldığı ancak bunun yeterli olmadığı açıklandı. Büyük darbe sonrasında SU7 tamamen yandı. Bu kapsamda Çin bir süredir otomobil üreticilerinin sürüş destek sistemlerinin reklamını yaparken “akıllı sürüş” ve “otonom sürüş” terimlerini kullanmasını istemiyor. Otomobil pazarında rakiplerinin önüne geçmek isteyen üreticilerin, henüz tam olarak oturmamış bu tarz sürüş sistemlerini fazla abarttığı ve bunun çok ciddi riskler ortaya koyduğu düşünülüyor. Çin, otomobil reklamlarında olmayan ya da tam olarak çalışmayan sürüş destek özelliklerini gerçekmiş gibi göstererek veya abartarak tüketicileri yanlış yönlendiren otomobil üreticilerinin büyük para cezalarına çarptırılabileceğini veya işletme lisanslarının iptal edilebileceğini belirtiyor.

Çin tarafından atılan adımlar yanında bu da ilginizi çekebilir: Vivo X Flip katlanabilir telefon modeli