Toyota Yönetim Kurulu Başkanı Akio Toyoda, bu sefer “Elektrikli araçlar, Japonya’nın karbon emisyonlarına tam olarak fayda sağlamıyor.” açıklamasıyla dikkat çekti.
Akio Toyoda son yaptığı açıklamada, “Şimdiye kadar yaklaşık 27 milyon hibrit araç sattık. Bu hibrit araçlar, yollardaki 9 milyon bataryalı elektrikli araç (BEV) ile aynı etkiye sahip oldu. Eğer Japonya’da 9 milyon BEV üretmiş ve satmış olsaydık, bu durum karbon emisyonlarını azaltmak yerine artırırdı. Bunun nedeni, Japonya’nın elektrik üretimi için halen termik santrallere bağımlı olması.” dedi. Elektrikli araçların gerçekten çevreci olabilmesi için tükettikleri elektriğin de çevreci (yenilenebilir kaynaklardan elde edilen) olması gerektiğine inanan Toyoda, geçtiğimiz günlerde “Spor otomobil dediğin içten yanmalı motora sahip olur.” açıklamasıyla da dikkat çekmişti. Toyoda, tamamen elektrikli araçlardan oluşan bir geleceğe uzun yıllardır karşı çıkan bir isim. İçten yanmalı motorların korunmasını tekrar tekrar dile getiren yönetici, verdiği son röportajda şunları söyledi: “Usta bir sürücü olarak benim için spor araba demek, benzin kokusu ve gürültülü bir motor demektir.” İçten yanmalı motorlar çevreci yakıtlarla beraber geleceğe taşınabileceğini düşünen Toyoda, elektrikli otomobillere tamamen karşı değil; ancak özellikle spor otomobillerde temel otomobil ruhunun korunmasını istiyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Daha temiz içten yanmalı motorlara sahip araçların üretilebileceğini daha önce de dile getiren Toyoda, bir açıklamasında, “BEV’ler (Bataryalı Elektrikli Araçlar) ne kadar ilerleme kaydederse kaydetsin, hibrit araçlar, yakıt hücreli elektrikli araçlar ve hidrojen motorlu araçların yine de otomotiv pazarının yüzde 70’ini oluşturacağına inanıyorum.” ifadesini kullanmıştı. Toyoda, geçtiğimiz yılın sonunda “Sadece elektrikli araçların olduğu bir gelecek, milyonlarca işi yok eder.” açıklamasıyla da gündeme gelmişti. Toyoda bu konuda tam olarak şöyle demişti: “Japonya’da otomotiv sektöründe çalışan 5,5 milyon kişi var. Bu kişilerin arasında uzun süredir motorla ilgili iş yapanlar da var. Elektrikli araçlar tek seçenek hâline gelirse, bu insanlar işlerini kaybedecek.”
Geçtiğimiz ay Toyota Avustralya’nın Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Sean Hanley, şirketin özellikle GR (Gazoo Racing) serisi altında içten yanmalı motora ve manuel vitese sahip “eğlenceli araçlar” sunmaya devam edeceğini aktarmıştı. İçten yanmalı motorları daha çevreci hale getirmek amacıyla sentetik yakıtlar üzerinde çalışmalar yapan marka, uzun yıllardır tamamen elektrikli bir geleceğe karşı çıkıyor. Üretici, daha gerçekçi ve sürdürülebilir bir gelecek planı doğrultusunda içten yanmalı araçların elektrik desteğiyle pazarda tutulmasını savunuyor.