Avrupalı şarj edilebilir hibrit araçlar (PHEV), ÖTV teşvikini kaybediyor. Bunun arkasında 25 gr/km kuralı ve Avrupa’daki güncellemeler yer alıyor.
2025 ÖTV düzenlemesinde şarj edilebilir hibrit (PHEV) araçlar için yeni vergi oranları karşımıza çıkmış, düzenleme ile belirli kriterleri sağlayan PHEV araçlara özel vergi dilimleri uygulanmaya başlanmıştı. Bu sürece dahil olan araçta bir elektrik motorunun bulunması, kablo ile şarj edilebilir olması, karbon salınımının 25 gr/km’nin altında olması ve tamamen elektrikli olarak en az 70 kilometre menzil kat edebilmesi gerekiyordu. Bu kapsamda Avrupa ile uyumlu olan Türkiye’de yüzde 45, 75 ve 85’lik ÖTV dilimleri hazırlanmıştı ancak son güncelleme vergi teşvikini ortadan kaldırdı. Avrupa, 1 Ocak 2026 itibarıyla tescil edilecek tüm otomobillerin Euro 6e-bis (EB) emisyon standardına sahip olması istiyor. Taylan Özgür Dil’in aktardığına göre Avrupa Komisyonu, PHEV araçların gerçek kullanımda testlerde gösterildiği kadar sık şarj edilmediğini ve içten yanmalı motorlarının çok daha fazla devreye girdiğini belirterek hesaplama yöntemini tamamen değiştirdi. Bu değişiklik araçların resmi karbondioksit (CO₂) emisyon değerlerini dramatik şekilde artırdı. Daha önce 20-30 gram/km düzeyinde ölçülen pek çok PHEV model, yeni testte 60-100 gram/km seviyelerine yükseldi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Buna bağlı olarak Avrupa’da üretilen hiçbir PHEV otomobil modeli artık Türkiye’deki ÖTV teşviki için gerekli olan “25 gram/km” sınırını karşılayamıyor. 25 gram/km sınırı için Türkiye’nin bir güncelleme yapıp yapmayacağı bilinmezken, kasım ayında Euro 6e-bis uyumlu üretime geçen Avrupalı markalar Türkiye stratejilerini değiştirmeye başladı. Bazı üreticiler, 25 gram/km şartı güncellenene kadar PHEV modellerini Türkiye’ye getirmeme kararı aldı. BMW gibi premium markaların bazı PHEV modelleri ise yüzde 100 ÖTV ile satışa sunuldu. Opel Türkiye Marka Direktörü Yiğit Yantaç bu konuda Habertürk’ten Editörü Yiğitcan Yıldız’a yaptığı açıklamada, Plug-in hibrit Grandland ile ilgili olarak yeni regülasyonlara işaret ederek, “Regülasyon değişince plug-in Grandland için yeniden oturup düşüneceğiz. Bu otomobili şimdiden kısıtlı sayıda getirip sonrasında hiç getirememektense, biz beklemeyi tercih ediyoruz.” ifadelerini kullandı.









