Çin artık otomobillerde mekanik direksiyon bağlantısı kullanımını zorunlu kılmıyor. “Steer-by-wire” altyapısının önü açılmış durumda.
Resmi olarak atılan adım kapsamında Çin artık otomobillerde mekanik direksiyon bağlantısının kullanımını zorunlu kılmıyor. Yani Çinli üreticiler artık “steer-by-wire” sistemini temel alan araçlar üretebilecek ve bu araçları ülke içinde rahatlıkla satışa sunulabilecek. Infiniti Q50, IM L6, Nio ET9 ve Tesla Cybertruck gibi araçlarda halihazırda “steer-by-wire” direksiyon altyapısına yer veriliyor. Bu altyapıda direksiyon ile tekerlekler arasında herhangi bir mekanik bağlantı bulunmuyor. Mekanik bağlantı olmadığı için gerçek direksiyon hissiyatına/titreşimine sahip olmayan tamamen elektronik direksiyon sistemleri, bu konuda olumsuz yorumlar alıyor ancak bazı önemli avantajlar sağlıyor. Steer-by-wire altyapısı sayesinde direksiyon sadece yarım tur çevrilerek tekerlekler tam sağa veya sola döndürülebiliyor. Bu durum, düşük hızdaki manevraları ve park sürecini oldukça kolaylaştırıyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Çin bundan önce, “Araçların hızlanma performansını sınırlamayı planlıyor.” haberleriyle gündeme gelmişti. Elektrikli otomobiller inanılmaz bir hızlanma performansı sergiliyor. Özellikle çift motorlu elektrikli araçlar, yüksek seviyedeki gecikmesiz tork aktarımı sayesinde göz açıp kapayıncaya kadar 100 km/s hıza ulaşabiliyor. Bu durum, tahmin edilebileceği üzere önemli riskler barındırıyor. Bu nedenle harekete geçmeye hazırlanan Çin, tüm yeni araçların 0’dan 100 km/s hızlanma süresini 5 saniyeye sabitlemeyi düşünüyor. Sürücülerin bu sınırı manuel olarak devre dışı bırakabileceği, ancak araçlar kapatılıp yeniden açıldığında 5 saniyelik sınırın tekrardan devreye gireceği belirtiliyor. Şu anda taslak aşamasındaki limitin yakında resmileştirilmesi bekleniyor.
Çin daha önce ise, “Gizli kapı kollarını yasaklamayı planlıyor.” haberleriyle dikkat çekmişti. Sürtünme katsayısını azaltmak için tasarlanan gizli ya da kapalı halde yüzeye entegre edilmiş kapı kolları, eğer yasal adım resmi olarak atılırsa 2027’den sonra Çin’de satılacak hiçbir araçta yer almayabilir. Geleneksel kapı kollarına dönmek isteyen ülke, gizli kolların üretim ve tamir maliyetini artırdığını ve bazı güvenlik riskleri (parmak/el sıkıştırma, iklim şartlarına bağlı kilitlenme, kaza durumunda dışarıdan müdahaleyi zorlaştırma vb.) oluşturduğunu belirtiyor. Yapılan testler, gizli kapı kollarına bağlı olarak sürtünme katsayısındaki 0,01’lik azalmanın, 100 kilometrede yalnızca 0,6 kWh gibi küçük bir enerji kazancı sağladığını gösteriyor. Eksilerinin artılarından fazla olduğu belirtilen gizli kapı kolları, Çin’in hamlesinden sonra sektör genelinde kullanım dışı kalabilir.








