Fransa’da elektrikli araçları kablosuz olarak şarj edebilen yol test edilmeye başlandı
Fransa’da, elektrikli araçları kablosuz olarak şarj edebilen yol test edilmeye başlandı. Gelecek için önemli denemeler yapılıyor.
Elektrikli otomobil modellerinin menzilleri sürekli olarak artıyor, ancak menzil ve şarj endişesi hâlâ tam olarak ortadan kaldırılmış değil. Bu konuda birçok çalışma yapılıyor; bunlar arasında elektrikli araçları kablosuz olarak şarj edebilen yollar da yer alıyor. İlte bu alanda yeni bir çalışmaya imza atıldı. VINCI Autoroutes, Electreon, Gustave Eiffel Üniversitesi ve Hutchinson, Paris’in dışındaki A10 otoyolunda elektrikli araçları sürüş sırasında şarj edebilen 1,5 km uzunluğunda özel bir yol bölümü hazırladı. Bunun için özel olarak modifiye edilen dört farklı elektrikli araç hazırlayan araştırmacılar, kurulan sistemin maksimumda 300 kW, ortalamada ise 200 kW güçte şarj sunabildiğini belirtiyor. Bu değerler, hareket hâlindeki bir kablosuz şarj sistemi için gerçekten oldukça yüksek ve umut verici görünürken; sistemin yaygınlaşması hâlinde hem menzil sorununun ortadan kaldırılabileceği hem de araçların çok daha küçük bataryalarla donatılabileceği aktarılıyor. Örneğin, normalde rotasını tamamlamak için 400 kWh kapasiteli batarya gerektiren bir elektrikli otobüse, yalnızca 45 kWh’lik bataryanın yeterli gelebileceği söyleniyor. Bu durum araç maliyetini düşürmek açısından çok önemli görülüyor; ancak kablosuz şarj destekli yolları kurmak için uzun vadede devasa yatırımlar gerekiyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Önümüzdeki dönemde kablosuz şarj desteğine sahip çok sayıda otomobil satışa sunulacak. Bu araçlardan biri resmi olarak yapılan açıklamaya göre tamamen elektrikli yeni Porsche Cayenne olacak. 2026’da yollara çıkarılacağı belirtilen tamamen model için ayrıca bir kablosuz şarj ünitesi satılacak. Hava soğutmalı bu ünitenin üstüne konumlandırılan Cayenne, kablosuz olarak 11 kW seviyesinde şarj edilebilecek. Şirketin paylaşımına göre kablosuz şarj ünitesinin sunduğu güç, satıldığı pazara göre değişiklik gösterecek. Çok sağlam tasarlandığı, yani yanlışlıkla üzerine çıkılması durumunda sorun yaşanmayacağı belirtilen cihazın çalışması için aracın altına da bir şarj plakasının yerleştirilmesi gerekecek. Bu ünitelerin fiyatları henüz resmi olarak açıklanmadı. Ancak Porsche, TopGear’a yaptığı açıklamada 50 kiloluk şarj taban plakasının yaklaşık 4.300 avro + vergiye satılacağını, aracın altına yerleştirilen şarj plakasının ise yaklaşık 1.500 avro + vergiye satılabileceğine işaret etti.










