reklamı kapat

POPÜLER

İstanbul Park

Karşılıklı açıklamalar geliyor: İstanbul Park pisti bir kez daha tartışmaların merkezinde

Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED), İstanbul Park hakkında açıklamalarda bulundu. Pist bu aralar yine gündemden düşmüyor.

Başta Formula 1 olmak üzere otomobil sporları için inşa edilen İstanbul Park pistinin işletme ihalesinin üzerinden tam 10 yıl geçti, pistin inşasını İstanbul Ticaret Odası (İTO) üstlenmiş ve 10 yıllık işletme hakkını devretmek için de ihaleye çıkmıştı. Bu ihaleyi alan Intercity özelinde bu aralar önemli gelişmeler oluyor. Hürriyet’te yer alan habere göre Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) Başkanı Eren Üçlertoprağı ve Başkan Vekili Nisa Ersoy geçtiğimiz hafta gazeteciler ile bir araya geldi. Görüşme kapsamında İstanbul Park’ın işletme süresinin 18 Temmuz 2023 tarihinde sona erdiğine dikkat çeken Eren Üçlertoprağı, buna rağmen Intercity’nin faaliyetlerini sürdürdüğünü söyledi. Üçlertoprağı bu konuda, “18 sene önce ülkemizin sporcularına kazandırılan, Cumhuriyet tarihinin en büyük spor tesisi İstanbul Park 10 yıl 10 ay 17 gündür Türk sporuna ve sporun her branşındaki milli sporcularının erişimine kapalı. 300 futbol sahasından büyük alana yayılan tesis, bahsi geçen şirket tarafından spora hizmet etmek yerine, şirketin genel merkezi de dahil olmak üzere farklı ticari amaçlarla ve lojistik üs olarak kullanılıyor. Tuzla’da İstanbul Park’ın 100’de 1’i boyutundaki depolar aylık 7 milyon TL civarında kiralanırken bu dev tesisin aylık kirası sadece ise 3 milyon 600 bin TL. Günümüz şartlarında şirketin bu kirayı tek günlük organizasyonlarda kazandığı ise konunun uzmanları tarafından teyit ediliyor” diye konuştu.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Üçlertoprağı konuda ayrıca şunları da söylemişti: “Şirket pisti spor faaliyetlerinden ziyade otopark olarak kullanmayı önceliklendirmiş ve uzaydan gözükecek şekilde pisti açık oto pazarına çevirmiştir. Geldiğimiz noktada, günümüzde bu şirket İstanbul Park’ı yerli ve milli gururumuz TOGG’un en büyük rakibi Tesla otomobillerinin satış öncesi geçici parklanması ve teslimi için kullanmaktadır. Türk mühendis ve yarış pilotlarının TOGG’un gelişimi için kullanabileceği İstanbul Park, TOGG’un rakibinin lojistik üssü durumundadır. Benzer pistler senede ortalama 10 farklı uluslararası organizasyonda milyonlarca seyirci ağırlarken, isminde İstanbul geçen pistimizde son 2 senede yapılan tek bir uluslararası organizasyon bulunmuyor.”

Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) Başkanı Eren Üçlertoprağı’nın açıklamalarının ardından İstanbul Ticaret Odası Başkanı’ndan yanıt da gelmişti. HaberTürk’te yer alan habere göre İTO Başkanı Şekib Avdagiç bir paylaşım yaptı ve orada, “İstanbul Park’ın, sorumluluk almadan yetki almak isteyenlerin ‘araba oynatacakları’ bir tesis olmasına izin verilmemiştir” ifadelerini kullandı. Avdagiç ayrıca, “İstanbul Park’ın tek hedefi ülkemizin marka değerini yükseltmektir ve bu amaca ulaşmıştır. 160 milyon USD mertebesinde yatırım yapan, işletmesini üstlenen, 2005-2011 arasında 7 kez Formula 1’i organize eden, elini taşın altına koyan iş dünyasına ve İstanbul Park markasına leke sürülmesine izin vermeyiz. Bu, kimsenin haddi değildir” dedi.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Avdagiç, FİYAŞ Yönetim Kurulu Başkanı olarak İstanbul Park ile ilgili bazı gerçeklerin altını çizmek istediğini belirterek, “Kurumsal hafızası eksik çevreler de böylece doğru bilgiye sahip olacaklardır. İstanbul Park, Türk iş dünyasının başta TOBB ve İTO olmak üzere büyük fedakarlıklarla ve devletin kurumlarının desteğiyle yaptığı bir yatırımdır” dedi. Avdagiç devamında şunları da söyledi: “İstanbul Park, 2005’ten bu yana ikisi 2020 ve 2021 yılında işletme döneminde olmak üzere toplam 9 kez Formula 1 yarışlarına ev sahipliği yapmıştır. Bu gerçeklerin manipüle edilerek, kamuoyunun yanlış bilgilendirilmesini esefle karşılıyoruz. Yanlış, kestirme yoldan kimseyi hedefine ulaştırmaz.” TOGG’un bu konuya alet edilmesinin de üzüntü verici olduğunu kaydeden Avdagiç, “İstanbul Park’ı kuran ana ortak TOBB’un aynı zamanda TOGG’un kurucusu olduğunu unutarak, ‘Tesla’ ve ‘Yunanistan’ demagojisi yapmak beyhude bir çabadır. Üstelik TOGG testlerinin çok önemli kısmını İstanbul Park pistinde yapmışken…” dedi.

Avdagiç, “En son düzenlenen iki Formula 1 – İstanbul yarışlarının T. C. Cumhurbaşkanlığı himayelerinde yapıldığı bilinirken, İstanbul Park’ta “işgalin sonlandırılması” tabirini kullananlar, maksadını da haddini de aşmıştır. İstanbul Park markasının sahibi FİYAŞ’tır. Bu markayı oluşturduğumuz alanın sahibi Vakıflar Genel Müdürlüğü’dür. Bu aşamada VGM’den sözleşmemiz gereği kiralama sürecinin devamı için teyit bekliyoruz. Kiralama süreci sonunda İstanbul Park da VGM’ye devredilecektir” ifadelerini kullandı. İTO Başkanı Avdagiç, paylaşımının sonunda ise TOSFED’in daha önce duyurusunu yaptığı yarışa işaret ederek, “Sahi, 20-22 Mayıs 2022’de İstanbul’da bir yarış yapılacaktı, yapıldı da ben mi kaçırdım. “www.tosfed.org.tr/fia-ectr-20-22-mayista-turkiyede” Kendi anons ettikleri yarışı, çok önemli kamu kurumlarının desteğini arkalarına almalarına rağmen gerçekleştiremeyenler, umarım iki yıl sonra da olsa bilgi verirler” paylaşımında bulundu.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Bugün yukarıdaki açıklamalara ek olarak Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) X (Twitter) üzerimden yeni bir resmi açıklama daha yaptı. Bu açıklamada ise şunlar aktarıldı: “İstanbul Park Yarış Pisti’nin;

-F1 başta olmak üzere uluslararası otomobil yarışlarının ülkemize çekilmesi,
-Türk otomobil ve motor sporları ile sanayisinin geliştirilmesine katkı sağlanması,
-Ülkemizin spor turizmi kapasitesinin arttırılması gibi hedeflerin gerçekleştirilmesine hizmet etmek üzere Sayın Cumhurbaşkanımızın önderliğinde ülkemize kazandırıldığı açıktır.

FİYAŞ’ın kiracısı olan Intercity adına yaptığı bu açıklamalarda, devletimizin otomobil sporları faaliyetlerini düzenleme görevini verdiği devlet kurumu olan TOSFED’in görev alanını “araba oynatmak”, TOSFED’in görüşlerini ise “hadsizlik” olarak niteleyen ifadelerin kullanılmış olmasının takdirini de kamuoyuna bırakıyoruz. Eğer bir hadsizlik varsa, haddini aşan tarafın kim olduğunu kamuoyu değerlendirecektir.

Özellikleri itibariyle Türk otomobil sporlarının kalbi olabilecek nitelikteki İstanbul Park’ın, kira dönemi boyunca spora ve sporcuya kullandırılmaması hakkında görevi gereği TOSFED’in yanı sıra, otomobil sporları kulüplerinin, bizzat sporcuların ve bu spora gönül veren paydaşlarının geçmişten beri kamuoyuna da yansıyan eleştirilerde bulundukları kayıtlardadır.

Devletimiz tarafından kuruluş yasasıyla faaliyet alanı otomobil sporunun geliştirilmesi ve ilgili sportif faaliyetlerin düzenlemesi, olarak belirlenen TOSFED’in talebi; Kira sözleşmesinin süresinin bitmesi nedeniyle tesisin bir an önce tahliye edilip asıl mülk sahibi olan Vakıflar Genel Müdürlüğüne dönmesi ve böylece tüm branşlardan sporcuların, halkın ve bu sporun paydaşı otomobil spor kulüpleriyle otomotiv sektörünün kullanımına en geniş şekilde açılması olduğunu dile getirmiş olup, buna karşı FİYAŞ’ın yöneticisi tarafından kamuya duyurulan beyanlar hayret ve üzüntüyle karşılanmıştır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

İstanbul Park’ın işletmesini yapmak üzere kurulan kamu iştiraki Formula İstanbul Yatırım A.Ş. (“FİYAŞ”) tarafından 10 yıllığına özel bir şirkete kiralanan tesisin kira süresinin 2023 Temmuz ayında biteceği ve hatta kiracı şirketin de yeni dönemde tesisi kiralamak istemediğini beyan ettiği de kamuoyunca bilinen bir husustur.

Milli bir değer olan İstanbul Park’ın 2023 Temmuz ayında başlamış olması gereken yeni işletme döneminde nasıl değerlendirilmesi gerektiği hususunda en büyük söz sahiplerinden olan otomobil sporları camiasının temsilcisi TOSFED’in geçmişten beri dikkat çekmeye çalıştığı görüşleri ve konunun milli seviyedeki özelliklerini dikkate almak yerine, tarafı olunan kira sözleşmesini ve taraflarını koruma anlayışıyla yapılan, örneğin kiracı şirketin istediği milyon avro üzerinde bedeller nedeniyle ETCR gibi uluslararası yarışların yapılamamasının TOSFED’e mal etmeye çalışan, milli otomobilimiz TOGG’un testlerinin üstelik de bedelsiz olarak TOSFED yönetimindeki İzmit Körfez Pisti’nde yapıldığını görmezden gelen diğer beyanları tartışmanınsa kamuya sağlayacağı bir fayda olmadığı düşünülmektedir.

İstanbul Park’ın geleceğine ilişkin planlamalarda Türk otomobil sporlarına hizmette baş sorumlu ve görevli olan Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu TOSFED’in görüşlerine gereken önemin ve değerin verilmesinin İstanbul Park’a, spor camiamıza ve ülkemize en büyük faydayı getireceğinin anlaşılmasını dileriz. Son olarak FİYAŞ yöneticisine, kiracısı Intercity’nin menfaatlerindense Türk sporcularının ve Türk halkının haklarını savunmasının daha doğru olacağını hatırlatmak isteriz.”

İstanbul Park gelişmeleri yanında bu da ilginizi çekebilir: Vivo X Flip katlanabilir telefon modeli