reklamı kapat

POPÜLER

Oyun platformu olarak iPhone

Nintendo’nun 2006 yılında Wii’yi çıkartmasıyla video-oyun sektörünü daimi olarak değiştiği herkes tarafından kabul gören bir durum. Öyle ki basit grafikleri ve ‘hardcore’ oyunlarının azlığına rağmen Nintendo Wii, PS3 ve Xbox 360’ın satışlarına ciddi bir gölge düşürdü. Game Developers Confere’da ngmoco’nun kurucusu ve CEO’su Neil Young, iPhone lansmanının ilk Nintendo konsolu, Game Boy, Xbox Live ve hatta ilk mmog gibi önemli bir kilometre taşı olduğunu belirtti. Tahminler ve genel durum iPhone’nun oyun sektöründe de birçok dinamiği değiştireceği yönünde. Ngmoco iPhone oyun geliştiricisi olduğu için bu görüşü savunuyor olsa da sonuçlar ortada. Yatırımcılar da böyle düşünüyor ki, ngmoco’ya ikinci tur yatırım olarak 10 milyon dolar aktarmışlar!..

iPHONE MOBİL OYUN PAZARINI BÜYÜTÜYOR
Apple 80 ülkede 17 milyondan fazla iPhone sattı, insanların PSP veya Nintendo DS gibi bir başka cihaz almalarına gerek yok. iPhone’un kullanıcı kitlesi teknoloji meraklılarından, şirket yöneticilerine kadar geniş bir alanı kapsıyor. Sekiz ayda App Store’dan 800 milyon uygulama indirilmiş olması da başka bir başarı.

OYUN GELİŞTİRİCİLERİN RÜYASI AÇIK PLATFORM
Apple’ın temel developer kit’i 99 dolara satın alınabiliyor, Geliştirme ortamını indirmek için bu parayı ödemeniz gerekmiyor. Fakat yaptıklarınızı App Store’a koyabilmek için tek seferlik olarak bu parayı ödemeniz lazım. Uygulamanızı App Store’dan yayımlama süreciniz o kadar kolay ve hızlı ki Sony ve Nintendo’nun bu konudaki zorlukları ile asla kıyaslanamaz.

SANAL DÜNYA
Bu kolaylıklar, Tokyo’lu Genkii gibi Second Life ve OpenSim oyuncularının birbirlerine iPhone üzerinden mesaj göndermeleri olanağı tanıyan uygulama geliştiren şirketlerin ortaya çıkmasını sağlıyor. Öyle ki bu basit uygulama avatar, sanal para ve streaming audio desteğiyle iPhone temelli sanal dünyaya dönüşerek bambaşka bir dünyaya doğru ilerleyebilecek.

Sparkle

Elbette iPhone’un Wii, Xbox 360 veya PS3 gibi bir oyun konsollarından farklı olarak kısıtları var. Kabul standartlarının düşük olması kolaya kaçan oyun geliştiricilerin zayıf oyunları App Store’a koyabilmesi olanağı tanıyor. Ters tepki olarak kullanıcılar satın aldıkları bir kaç oyundan yeteri kadar tatmin olmazlarsa oyun almayı tamamen bırakabiliyorlar. Başka bir sorun da havuzda –App Store– 25 binden fazla uygulamanın bulunuyor olması, sayı o kadar yüksek ki çok iyi oyunlar bile kullanıcılar tarafından fark edilememe durumunda kalabiliyor. Apple tarafından iPhone reklamlarına dahil edilenler şanslı azınlık elbette popülerliğini ve bilinirliğini koruyor.

GÜÇLÜ OLAN KAZANSIN
Mobil oyun konsolları ve iPhone’un teknik özelliklerine bakacak olursak:

  • Sony PSP
    • İşlemci: MIPS CPU 222 veya 333MHz
    • Ekran: 480×272 pixel
    • Giriş: D-pad, analog çubuk
  • Nintendo DS
    • İşlemci: iki ARM CPU (67 ve 33MHz)
    • Ekran: iki adet 256×192 pixel
    • Giriş: D-pad, dokunmatik ekran
  • iPhone
    • İşlemci: ARM CPU 620MHz
    • Ekran: 480×320 pixel
    • Giriş: Çoklu dokunmatik ekran, akselorometre

Yukarıdaki verilerde iPhone’un üstünlüğüne ek olarak, oyun geliştiricilerin yıllardır üzerinde bir şeyler yaptıkları OpenGL desteğini ve hafıza alanı kapasitelerini de düşünürsek iPhone -ezici- üstünlük sağlamış oluyor. Elbette iPhone çok iyi oyunlara sahip olmadan sektörde bir taşları yerinden oynatamaz ama bir çok iyi yazılımcı ve yazılım şirketi iPhone platformunun farkına vardı. Bu sayede farklı platformlar için sunulan yeni oyunların iPhone sürümlerini görüyoruz ve daha da göreceğiz.

HEDEF OYUN İNDİRME
iPhone oyun platformu olarak Wii’nin tahtını elinden alır ya da alamaz ama kesin olan bir şey var hem Nintendo hem de Sony ‘oyun indirme’ konseptinin taşınabilir oyun cihazlarına kesinlikle gelmesi gereken bir yenilik olduğunu fark etmiş durumda. Yakında iki firmadan da bu yönde açıklamalar duyacağımız kesin.