reklamı kapat

POPÜLER

Celeste incelemesi

 - Güncelleme: 14 Mart 2018 02:27

FARKLI BİR PLATFORM OYUNU

Celeste özünde 2 boyutlu bir platform oyunu. Ancak düşündüğünüzde Braid de öyleydi, Limbo da, Hollow Knight da… A noktasından B noktasına ulaşmaya çalıştığınız 2 boyutlu platform oyunları sektörün ilk günlerinden beri hayatımızda ve o dönemden beri birbirlerinden ciddi anlamda ayrılabiliyorlar. Mario ve Castlevania’nın aynı başlık altında değerlendiriliyor olması size de biraz ilginç gelmiyor mu? İşte bu ana başlık, günümüzde de kendisini diğerlerinden ayırabilen pek çok yapımla ön plana çıkıyor. Yukarıda saydığımız örneklerin dışında Spelunky’nin, Ori and the Blind Forest’ın veya Super Meat Boy’un nasıl da sanki birbirleriyle hiç alakaları yokmuş gibi göründüğünü bir düşünün. Kısacası bir oyunda yüksek sayılı poligonlara sahip karakterlerinizin, uçsuz bucaksız haritalarınızın veya ağzı açık bırakan sinematiklerinizin olmaması bir şeyi değiştirmiyor. En limitli imkanlarla dahi, birbiriyle hiç alakası olmayan ve hatta oyuncunun hayal gücünü daha çok tetikleyebildiğiniz oyunlar ortaya koyabiliyorsunuz. Celeste de işte bunlardan bir tanesi. İşin ilginç yanı ise, hiç bilmeyen biri uzaktan baksa son derece standart bir platform oyunu diye düşünerek pas geçebilir. Çünkü altı üstü koştuğunuz, zıpladığınız ve sağa sola savrulduğunuz bir oyun bu. Temel mekanikleri ilk andan finale kadar neredeyse hiç değişmiyor. Bu anlamda birazcık Mario ile benzeştirmek yanlış olmayacaktır. Nasıl ki orada da Mario yalnızca koşabiliyor, zıplayabiliyor ve eğilebiliyordu ve biz tüm oyunu bu şekilde tamamlıyorduk, burada da benzer bir durum söz konusu. Tabii bu derece basit bir seviyede değil ve bu açıdan olmasa dahi, oyunun bize sunabildiği pek çok farklı değişkenlik bulunuyor heybesinde…

GELİŞEN OYUN DÜNYASI

Bildiğiniz üzere alışılagelmiş platform oyunlarında ilerledikçe elde edilen belirli başlı özellikler vardır; çift zıplama gibi, duvardan zıplama gibi veya havada süzülmek gibi… Bu özellikleri kazandıkça ya oyunun yapısına göre sahip olduğunuz yeni yeteneklere uygun dizayn edilmiş farklı bölümlerle karşılaşmaya başlarsınız, ya da oyunun başında erişemediğiniz noktalar üzerinden haritanın farklı bölgelerine gidebilir hale gelirsiniz. Celeste işte bunların hiçbirini yapmıyor. Oyunda ilerledikçe karakterinizi yeni yeteneklerle donatmak yerine, dünyasını değiştirmeye başlıyor. Nasıl yani? Şöyle ki; havadayken ileri doğru savrulma hareketi oyunun neredeyse tamamında en çok kullandığınız hareketiniz oluyor. Ancak hareket aynı kalırken, bölümlerin bu harekete verdiği reaksiyonlar değişmeye başlıyor. Birinde kolonlar hareketinize göre yer değiştiriyor, birinde size momentum kazandıran eylemlere girişiyor veya başka birinde hareket kabiliyetinizi sınırlayan engeller önünüze sunuluyor. Kısacası değişen ve gelişen siz değil, oyunun dünyası oluyor ki bu tek başına cezbedici bir unsur bize göre.