reklamı kapat

POPÜLER

Google Chrome LOG Tasarım

Chrome merkezli “üçüncü parti çerezleri engelleme planı” yine ertelendi

Chrome merkezli “üçüncü parti çerezleri engelleme planı” ertelendi. Google bu konuda daha önce de ertelemeler yapmıştı.

Google birçok internet sitesinin para kazanma yani reklam amacıyla web üzerindeki faaliyetlerinizi takip etmek için kullandığı üçüncü parti çerezleri, popüler tarayıcısı Chrome üzerinde yerleşik olarak engellemeye yönelik ilk adımı aslında geçtiğimiz yıl içinde atmaya başlamıştı. Ancak bu çok ama çok sınırlı bir kitle için kullanıma sunulan yeni “İzleme Koruması” özelliği (Hem mobil hem masaüstü destekli) üstünden olmuştu. Geniş çaplı kullanım için o zaman 2024’ün ikinci yarısına işaret edilmişti ancak bugün bir erteleme daha geldi. 2020’den bu yana masada olan değişiklik, bugün itibarıyla mevcut şartlar bahane edilerek 2025 yılına atıldı. Chrome için masada başka önemli değişiklikler de yer alıyor. Örneğin Chrome temelinde tepki çeken Manifest V3 değişikliği için de çalışmalar sürüyor. Google, Manifest v2 temelli mevcut Chrome eklentilerine olan desteği resmi olarak duyurulduğu kadarıyla 2024 içerisinde kesecek ve Manifest V3 temelinde yeni bir dönem başlatacak. Süreci geçtiğimiz dönemde erteleyen ancak eninde sonunda Manifest V2’yi net olarak kullanımdan kaldıracak olan Google, sık sık gündeme geldiği üzere Manifest V3 ile beraber reklam engelleyicilerin performansını azaltacak. En büyük gelir kaynağı reklamlar olan Google’ın Manifest V3 ile reklam engelleyicilerin verimini düşürmesi firma için mantıklı olsa da kullanıcılar arasında tepki topluyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Aktarıldığı kadarıyla uBlock Origin ve AdGuard gibi modern reklam engelleyicilerin çoğu, HTTP isteklerindeki tüm kategorileri engellemek için Chrome’un “webRequest” API’ını kullanıyor. Uzmanlara göre bu yöntem sitelerin yükleme sürelerine ciddi seviyede gecikme ekliyor, internet devi Google da bunu kesinlikle istemiyor. Manifest V3, bunun yerine geliştiricilerin “declarativeNetRequest” kullanmalarını gerektiriyor ve bu da onları sadece belirli URL’lerden oluşan bir engelleme listesini kullanmaya zorluyor.

Bu liste aktarıldığı kadarıyla sadece 30 bin giriş ile sınırlı. Güncel birçok reklam engelleyici ise şu an 300 binden fazla girişe sahip listeler ile görev yapıyor. Bu yüzden Manifest V3 ile beraber reklam engelleyicilerin performansı düşecek, birçok reklam eskiden olduğu gibi engellenemeyecek. Son yapılan güncellemeler ise spesifik olarak bu konuda bazı çalışmaların olduğunu, Google’ın henüz detaylanmamış olsa da süreçte limit artışına giderek bazı engelleri kaldırdığı aktarılıyor. Bu son adımlar sayesinde reklam engelleyicilerin eskiye nazaran daha az darbe alacağı iddia ediliyor.

Chrome haberleri yanında bunlar da ilginizi çekebilir: Apple Mac Studio ve Studio Display