reklamı kapat

POPÜLER

elektrikli otomobil eşarj

Çin’den yeni gelecek elektrikli otomobil markalarına yönelik bazı zorunluluklar belirlendi

 - Güncelleme: 29 Kasım 2023 12:15

Satış sonrası konusunda endişeler vardı. Bu yüzden Çin’den yeni gelecek elektrikli otomobil markalarına yeni zorunluluklar getirildi.

Dün gece Resmi Gazete üstünden bildirildiği kadarıyla Türkiye’ye yeni giriş yapacak markalar için kendi kuracakları TSE belgeli Servis ve çağrı merkezi zorunluluğu getiriliyor. Burada Bahadır Bektaş tarafından aktarıldığı kadarıyla getirilen karara göre Türkiye pazarına yeni gelecek markalara Türkiye’nin 7 bölgesinde TSE standartlarında en az 20 yetkili servis açma ve Türkçe hizmet verecek en az 40 personelin görev yapacağı çağrı merkezi kurma zorunluluğu getirildi. Elektrikli araç bakım onarım personelinin yeterlilik belgesine sahip olması da şartlar arasında. Bu karar AB ülkeleri ve Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığımız Güney Kore ve İngiltere gibi ülkeleri kapsamayacak. Bu yüzden ithalat şartları daha çok Çinli markaları zorlayacak. Bu şartları yerine getiremeyen ithalatçılara izin belgesi verilmeyecek. BYD, MG, Chery, DFSK, Skywell, Voyah, Leap Motor, Hongqi, Nieve, Hozon Neta ve SWM şu an Türkiye’deki Çinli markalar arasında yer alıyor. İlk 3 marka (BYD, MG, Chery) bu şartları karşılamakta zorlanmayacaktır. Skywell de bunların arasına girebilir. Ancak diğerlerinin işi pek kolay olmayacak gibi. Konuyu ilk duyuran isimlerden Erol Şahin ise resmi maddeler üzerinden şunları aktarıyor: “

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

İzin Belgesi düzenlenebilmesi için;

a) İthalatı yapılacak eşyanın satış sonrası montaj, bakım ve onarımı için TS 12047 ve TSE K 646 standartlarında 7 coğrafi bölgede en az 20 yetkili servis istasyonunun ithalatçının kendisi tarafından kurulmuş olduğunun Türk Standardları Enstitüsü (TSE) tarafından belgelendirilmesi,

b) Elektrikli araç alım, satım, bakım ve onarımından sorumlu olacak kişilerin TSE veya Meslekî Yeterlilik Kurumu tarafından münhasıran elektrikli araç alım, satım, bakım ve onarımına ilişkin bir yeterlilik belgesine sahip olması,

c) İthalatı yapılacak her bir marka için Türkiye`de kurulmuş en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi ile hizmet verilmesi,

ç) İthalatı yapılacak eşyanın imalatçısının yurt içinde yerleşik yetkili temsilcisinin olması,

d) Batarya sistemlerinin izlenmesi, kontrolü ve denetimine ilişkin yürütülecek işlemlerin ithalatçı tarafından kabul edildiğine dair yazılı bir taahhütname verilmesi, koşullarının bir arada sağlanması gerekir.

Diğer mevzuat MADDE 4- (1) Bu Tebliğ kapsamında verilen izinler, diğer mevzuat kapsamında alınması gereken izin ve belgelerin yerine geçmez ve ilgili mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesine engel teşkil etmez.

Konuda Emre Özpeynirci’nin değerlendirmesi ise şöyle: “Togg yerli kapsamıyor, Tesla Berlin’den geliyor kapsamıyor, Chery elektrikli araç getirmiyor kapsamıyor, BYD Toyota’nın distribütörü tarafından getiriliyor, yeterli servisi var kapsamıyor. Peki kimleri kapsıyor? Gümrük birliği ve serbest ticaret anlaşması olmayan ülkelerden gelip, kendi servisini kendisinin kurmayanları kapsıyor. Öyle özel servisle anlaşmak da yetmiyor görünüyor.

Bu arada atılan adımın sektörde kafa karışıklığı yarattığı da aktarılıyor:

Elektrikli otomobil gelişmesi yanında bu da ilginizi çekebilir: Vivo X Flip katlanabilir telefon modeli