reklamı kapat

POPÜLER

Fiyat/performans atağı; Yeni Dacia Sandero Stepway incelemesi

 - Güncelleme: 28 Şubat 2021 15:12

MOTOR VE SÜRÜŞ DİNAMİKLERİ

Stepway de dahil olmak üzere tüm Sandero ailesinin üzerine inşa edildiği yeni platform beraberinde bazı artıları getiriyor. Sürüşte daha fazla karşılık alabildiğimiz bu altyapının güvenlik konusunda da daha avantajlı olduğunu belirtmiştik. Bu başlık altında değerlendireceğimiz motor ve sürüş dinamikleri de yine ciddi etkiler arasında. Yeni Sandero Stepway ile geçirdiğimiz 500 kilometrelik sürüşte dikkatimizi çekenler arasında aracın iyileştirilen yalıtımı geldi. Günümüz standartlarını karşılayan bu iyileştirmeyle rüzgar sesi 110 km/s ve üzerinden itibaren kendisini daha fazla hissettirmeye başlıyor. Bozuk yolladaki lastik sesi ise hala kabinde fazlaca hissettiğimiz bir durum olsa da, bu konuda da aracın fena sayılmadığını söyleyebiliriz. Sandero’da kullanılan yeni süspansiyonlar da tepkisel olarak işlerini sorunsuz yerine getiriyor. Çukurlarda sönümlemesini başarılı bulduğumuz süspansiyonların karakteri genellikle orta sertlikte. Bu sayede zaman zaman gözden kaçırdığınız tümseklerde bile rahatsız edici nitelikte bir gürültüyü kabinde duymuyorsunuz.


Sandero Stepway’in kaputunun altında ise günümüz şartlarında sadece 1.0 litrelik turbo benzinli motor konumlanıyor. Versiyona göre değişmekle birlikte kullanıcılar ECO-G rozeti altında fabrika çıkış LPG kombinasyonunu da tercih edebiliyor. Bizim test konuğumuzda ise 1.0 litrelik motorun X-Tronic otomatik şanzımanla kombinasyonu var. Bu motor 90 beygir güç ve 142 Nm tork üretiyor. Üretilen güç değeri 4.500-5.000 devir aralığında verilirken tork ise 1.750-3.750 devirde veriliyor. Bu değerler ilk başta yetersiz gibi görünse de, Sandero Stepway 1.200 kilogramın altında bir otomobil olduğu için, motorun araçla baş etmesi konusunda çok ciddi bir soruna rastlamadık. Burada kilit nokta ise X-Tronic şanzıman.


Sandero Stepway’in verilerin baktığımızda otomatik şanzıman kombinasyonuyla 0’dan 100’e hızlanmasını 14,2 saniyede tamamladığını görüyoruz. Maksimum sürat ise 163 km/s olarak teknik tabloya yansıyor ki biraz önce bahsettiğimiz şanzıman etkisini hissedeceğiniz yer tam da burası. X-Tronic şanzıman grubun ortağı olan Nissan ile pazara giren ünitelerden birisi. CVT’nin farklı bir versiyonu olan bu ünite altyapı olarak yine sürekli değişen çalışma prensibini kullanıyor. X-Tronic çalışma karakteri olarak belli başlı avantaj ve dezavantajları beraberinde getiriyor. Mühendislerin de özellikle altını çizdiği noktaların olumlu kısmında, şanzıman işleyişinde daha az hareketli parçanın olması var. Bu durum parçalarda daha az ısı oluşumu ve aşınma gibi artıları getirirken; tamir, bakım ve uzun ömürlülük konusunda daha avantajlı olma iddiasını taşıyor.


Geçişler konusunda sorun yaratmayan bu şanzıman performans beklentilerine ise çok fazla cevap verebilecek bir ünite değil. X-Tronic’in Sandero Stepway’de de hissedilen eksilerinden birisi de gürültülü çalışması. Bu gürültü durumu elbette düşük hızlarda hissedilir bir şey değil. 100 km/s ve üzeri hızlara çıkmaya başladığınızda bu sesi hissetmeye başlıyorsunuz. Bu durum 1,2 ve 1,4 gibi atmosferik motorların yüksek devirlerde çıkarttığı sese büyük oranda benzerlik gösteriyor. Clio’da da tercih edilebilen bu motor/şanzıman kombinasyonu işin tüketim kısmında da pazardaki rakipleriyle benzer bir tabloyu karşımıza çıkarttı. Fabrika verilerinde 5,1 litre olarak verilen karma tüketim değerini yakalamak pek gerçekçi değil. Ağırlıklı olarak 7 ile 7,5 litre arasında gezdiğimiz test, bizlere 7 litrenin altını görmek için uzun yolda olmanız gerektiğini de net şekilde gösterdi. Performans ve tüketim konusunda biraz daha iyi değerler görmek isteyenlerinse şimdilik manuel şanzımana yönlenmesinden başka çaresi yok.


Yenilenen Sandero Stepway ile yolculuğumuzu geride bırakırken sizlere ilk başta bahsettiğimiz bir noktayı tekrar hatırlatmak istiyoruz. Bu otomobile yaklaşırken piyasadaki en uygun 0 km’lerden birisi olduğu bilinmeli. Bu kriter göz önünde bulundurulduğunda yeni nesil kesinlikle başarılı bir otomobil. Dacia’nın araçta kullandığı hiçbir donanım, modaya uymak adına işlevsellikten uzak yapıda değil. Park sensörleri, LED aydınlatma, anahtarsız giriş çalıştırma ve kör nokta uyarı gibi özellikler kusursuz şekilde çalışıyor. Tüm opsiyonlarıyla birlikte 188.000 TL civarında fiyata sahip olan test aracımız, aile içerisindeki kardeşi Clio’nun en büyük rakibi olacak ki önümüzdeki tablo Sandero Stepway’i fiyat/performansta zirveye oturtuyor. Hala geliştirmelere açık olan modelin önümüzdeki yıllara çok daha iddialı ilerlediğini söyleyebiliriz.