reklamı kapat

POPÜLER

Turbojet ve ramjet Chimera

Turbojet ve ramjet temellerini birleştiren iddialı hibrit motor: Chimera

Havacılığın geleceği için çok ilginç projeler var. Bunlardan birisi turbojet ve ramjet temellerini birleştiren motor Chimera oluyor.

Hermeus isimli firma, turbojet ile ramjet arasında geçiş yapabilen Chimera isimli bir uçak motoru üzerinde çalışıyor ve bu motoru yukarıdaki videoda da görebileceğiniz üzere aktif olarak test ediyor. Şimdilik gösterdiği performans beklentileri aşan motor, havacılığı değiştirebilecek türden bir seçenek olduğundan büyük önem arz ediyor. En temel haliyle Mach 5 ve üstü hızlara çıkmak yani süpersonik üstü hipersonik hızlara ulaşmak için ramjet kullanılması gerekiyor. Ancak ramjet sadece yüksek hızlarda aktif edilebiliyor, bu motorları çalıştırmak için mutlaka bir ön hızlanmaya ihtiyaç bulunuyor. Yani bu motorun mutlaka bir turbojet motor ile desteklenmesi gerekiyor. Chimera tam olarak bu noktada devreye giriyor ve dediğimiz gibi iki yapıyı bir araya getiriyor. Bu motor ile donatılan bir uçak, normal bir pistten kalkabilir, turbojet motorların sağladığı maksimum hıza ulaştıktan sonra ramjet’i devreye alarak Mach 5 ve üstü hızlara çıkabilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Turbojet ve ramjet Chimera

Yani temelde hibrit bir yapısı olan motor, firma tarafından operasyonel hipersonik uçuşu gerçeğe dönüştürmek için en önemli teknolojik başarımlardan birisi olarak görülüyor. Turbine-Based Combined Cycle Engine (TBCC) olarak da geçen motor, yukarıdaki videonun hemen en başında bahsettiğimiz etkileyici geçiş süreciyle gözler önüne seriliyor. “Çoğu hipersonik platform gücünü roket motorundan alıyor. Ancak bu yaklaşımın yeniden kullanılabilirliği çok daha zor ve yolcu uçuşunda kullanımı tehlikeli” açıklamasını yapan Hermeus, şunu ekliyor: “Hızlanmak için bir rokete ihtiyaç duymayan bir hipersonik motor üreterek, yeniden kullanılabilen operasyonel hipersonik uçaklara zemin hazırlıyoruz.”

“Bu motor tasarımının bir diğer avantajı da mevcut ulaşım altyapısına uyum sağlaması. Chimera temelli uçaklar geleneksel havalimanlarında çalışabilecek şekilde tasarlanabilecek” açıklamasını da yapan firma, kesinlikle bir hayal ürününün peşinden koşmuyor. İki farklı altyapı arasındaki geçişinin başarıyla gösterilmesiyle birlikte Hermeus, motoru 2023 sonlarında Quarterhorse projesi altında gerçek uçuş testlerine (Mach 4 denenecek) sokmak istiyor. Aktarıldığı kadarıyla şirketin arkasında ABD Hava Kuvvetleri’nin finansmanı bulunuyor, tahmin edebileceğiniz üzere böyle önemli bir teknoloji ABD’de ilk olarak askeri havacılık odağında destek buluyor.

Turbojet ve ramjet temelini birleştiren motor Chimera yanında bu da ilginizi çekebilir: Franky Zapata’dan yeni hava aracı