Bazılarımız için “parfüm olarak satılsa alırım!” diyebileceği yeni otomobil kokusu, içerisinde dikkat edilmesi gereken kimyasalları barındırıyor.
1800’lü yılların sonlarından itibaren insan hayatına giren otomobiller zaman içerisinde radikal evrimler geçirerek günümüze ulaştı. İlk aşamada üstü açık olan tasarımlar yavaş yavaş kapanırken, farlar da artık gövdeye entegre şekilde şemada kendisine yer buldu. Bugün baktığımızda ise dünyanın en büyük sanayii pazarını oluşturan bir kol olarak karşımızdalar. Her ne amaçla olsun yeni bir otomobil almak şüphesiz pek çok kişinin hayali. Gelinen son noktada teknolojinin de etkisiyle fazlasıyla cezbedici hale gelen modeller, kokpitleriyle de adeta bizi uzun yolcuklara davet ediyor. 0 kilometre bir otomobil almanın keyif veren yanlarından birisi de şüphesiz kokpitteki koku. Bazılarımız için “parfüm olarak satılsa alırım!” diyebileceği bu bileşen son dönemlerde bazı bilimsel araştırmaların merkezinde. Kaliforniya Riverside Üniversitesi’nden iki bilim insanının üzerinde çalıştığı “yeni otomobil kokusu”, içerisinde barındırdığı kimyasallarla kanser riskini de beraberinde getirebiliyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
“Yeni otomobil kokusu kanserojen maddeler içeriyor”
Yeni otomobil kokusu olarak nitelendirdiğimiz o cezbedici koku, markaların araç içerisinde kullandığı birbirinden farklı malzemenin karışımı olarak değerlendiriliyor. Segmente göre değişmekle birlikte çoğunluğunda plastik malzemelerin hakim olduğu bu karışım, koltuklardaki kumaş, konsoldaki boyalar ve deri gibi ana malzemelerin temelinde. Kokladığımız şey de otomobillerin iç kısımlarında kullanılan kimyasalların yavaş yavaş havaya karışmasıyla ortaya çıkan bir bileşen. Aalekhya Reddam ve David C. Volz tarafından gerçekleştirilen çalışmalar ise bu kokuya maruz kalma senaryosunun güvenli seviyesini tahmin etmeyi amaçlıyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Geçtiğimiz süreçte “Formaldehit” başta olmak üzere arabalarda tespit edilen kimyasalların, uzun vadede kansere sebep olabileceği sonuçlara yansımıştı. Ekibin gerçekleştirdiği çalışmaya birlikte, yeni araçlarda geçirilen 20 dakika ve sonrasında ortaya çıkan tehlike olasılıklarının arttığı gözlemlendi. Şüphesiz bir maddenin veya yiyeceğin kanserojen olarak sınıflandırılmasıyla birlikte o maddeye ne kadar maruz kalındığı da hayati derecede önemli. Bu da otomobillerin içerisindeki kokuların “kullanıcıları kesinlikle kanser eder” demeyi pek mümkün kılmıyor. Kanserojenlere maruz kalmanın tehlikelerini azaltmak için atılabilecek en önemli adım, markaların kokpitlerinde kullandıkları malzemeleri daha dikkatli şekilde seçmesinden geçiyor. Son dönemlerde vegan ve geri dönüştürülebilir malzemeler odağında gelişen yeni tasarımlar için bu bölümünde göz önünde bulundurulması faydalı olacaktır.
İlginizi çekebilir
2020 Renault Captur tanıtım filmi