PttAVM’nin kurucusu Hakan Çevikoğlu, “Yurtdışında Yerleşik Pazaryerleri nedeniyle Türkiye dijital egemenliğini kaybetme riskiyle karşı karşıya.” dedi.
PttAVM’nin kurucusu ve aynı zamanda Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) başkanı Hakan Çevikoğlu, ETİD ve Dogma Alares tarafından hazırlanan “Yurtdışında Yerleşik Pazaryerlerinin (YYP) Yerel E-Perakende Ekosistemine Etkileri” başlıklı rapor üzerinden açıklamalarda bulundu. Paylaşılan rapora göre yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin (YYP) Türkiye’deki yıllık işlem hacmi, 2024 sonu itibarıyla 43 milyar TL’ye ulaştı. 2025 sonunda yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin Türkiye’deki işlem hacminin 75 milyar TL’nin üzerinde olacağını ifade eden Çevikoğlu, “Yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin sadece 2024 yılında 280 milyar TL’lik bir katma değer kaybına neden olduğunu, 2025’te bu rakamın 500 milyar TL seviyesine çıkacağını tahmin ediyoruz. YYP iş modeli, Türkiye’deki istihdamı, vergi sistemini ve üretimi dışlayarak kazanç elde ediyor. Eğer düzenlemeler yapılmazsa Türkiye, orta-uzun vadede üretim gücünü ve dijital egemenliğini kaybetme riskiyle karşı karşıya kalacaktır.” dedi. Bu noktada ETİD’in önerilerinin açık olduğunu belirten Çevikoğlu, öncelikle YYP’nin Türkiye’de faaliyet gösterebilmesi için vergi, denetim ve veri işlemede yurtiçinde yerleşik pazar yerleri ve çok kanallı perakendecilerle eşit koşullara tabi olmaları gerektiğini söyledi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Aynı zamanda tüketici güvenliği ve ürün denetiminin güçlendirilmesi gerektiğini vurgulayan Çevikoğlu, “YYP’nin gümrük süreçleri sıkılaştırılmalı ve veri işlemleri Türkiye’de yapılmalı. Yerli platformlar ve KOBİ’ler desteklenmeli, bilinçli tüketim kültürü teşvik edilerek farkındalık artırılmalı. Son olarak YYP’nin Türkiye’de yerleşik şirket kurarak tüm perakende aktörleriyle eşit şartlarda rekabet etmesi sağlanmalı. Türkiye e-ticaret ekosistemindeki tüm regülasyonlara ve düzenlemelere tabi olarak, veri işleme ve barındırma faaliyetleri de Türkiye’ye taşınarak dijital egemenlik korunmalıdır” diye konuştu. Operasyonel altyapısının büyük bölümünü Türkiye dışında konumlandırmış, Türkiye pazarına yalnızca dijital satış kanalları üzerinden erişen ve son teslimat süreçlerini yerel iş ortakları aracılığıyla yürüten platformlar “yurtdışında yerleşik pazaryerleri” (YYP) olarak tanımlanıyor.