reklamı kapat

POPÜLER

WhatsApp kurucusunun Google Facebook ve Apple açıklaması

WhatsApp kurucusundan Apple, Google ve Facebook’u hedefine alan “uyarı”

WhatsApp kurucu ortağı Brian Acton, yeni bir açıklamaya imza attı. Acton kullanıcıları bir kez daha uyararak geçmişte yaptığı bir diğer açıklamayı hatırlatıyor.

Dünyanın en popüler mesajlaşma uygulaması WhatsApp, 2014’te 16 milyar dolara Facebook tarafından satın alınmıştı. Uygulamanın kurucu ortakları Jan Koum ve Brian Acton da beraberinde Facebook’a geçiş sağlamıştı. Ancak 2017’de WhatsApp ve Facebook’un yönetimi arasındaki gerginlikle beraber kurucular şirketi terk ederek, WhatsApp’ın kaderini tamamen Facebook’a ve Mark Zuckerberg’e teslim etti. Geçtiğimiz yıl Acton, hayli ciddi bir uyarıda bulunmuş ve kullanıcılara Facebook profillerini silmelerini söylemişti. Şimdi aradan geçen bir yılda, Acton sözlerini yeniden hatırlatıyor ve uyarısını yineliyor. Acton, eski bir Facebook çalışanı ve She++ kurucusu Ellora Israni ile geçtiğimiz hafta Stanford Üniversitesi’nde konuşmacı olarak yer aldı. Açıklamalarına da burada yer verdi.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Apple’ı da eleştirdi

Acton açıklamalarının temeline şirketlerin ülkelerle olan ilişkilerini oturtuyor. Apple’ın Çin’den gelen “kullanıcı verisini yerel veri serverlarına kaydetme” talebine olumlu dönüş yapmasını hatırlatan Acton “Tüm bu kurumsal kararların keyfi ve değişken bir şekilde alındığını düşünüyorum.” diyor. İçerik düzenlemesiyle ilgili yorumlarını da paylaşan Acton; Google, Apple ve Twitter gibi şirketlerin “nefret söylemi nedir, ne değildir?” ayrımı yapmakta zorlandığını kaydediyor. Acton durumu özellikle Apple’ın App Store düzenlemesinden örneklendiriyor: “Tam anlamıyla dürüst olmam gerekirse bu tarz açık ağlar neyin nefret söylemi olduğunun ya da olmadığının ayrımını yapmakta zorlanıyor. Apple hangi uygulamanın iyi hangisinin kötü olduğuna karar vermekte zorlanıyor. Google hangi internet sitesinin kötü olduğunu seçmekte zorlanıyor. Bu şirketler bu tarz kararları vermek için yeterince donanımlı değiller.

Acton buna rağmen bu şirketlere bu gücü verenin kullanıcı olduğunu belirtiyor. “Buna rağmen onlara bu gücü veriyoruz. Bu işin kötü tarafı işte. Onların ürünlerini alıyoruz. Onların internet sitelerine üye oluyoruz. Facebook’u silmeliyiz, değil mi?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Şirketlerin elde ettiği bu güçle verilen keyfi kararların gelecekte kullanıcılar için oluşturabileceği tehlikeler konusuna dikkat çekmeye çalışan Acton özellikle Facebook konusunda hiç de haksız sayılmaz. Cambridge Analytica skandalıyla kullanıcı verilerinin seçim propogandası için kullanıldığı ortaya çıkınca ciddi bir güven kaybına sebep olan Facebook’un yeniden güven kazanması çok kolay gibi görünmüyor. Öte yandan farklı şirketlerin devletler özelinde geliştirdikleri “ayrıcalıklı” çözümlere de yer vermiştik. Hatırlarsanız Google, Çin’e özel kendinden sansürlü bir arama motoru üzerinde çalışıyordu. Bu gizli projenin ortaya çıkması ve Google çalışanlarının isyan etmesi üzerine projenin durdurulduğu açıklanmıştı. Projenin detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.

İlginizi çekebilir

WhatsApp 10. yıl kutlama videosu