reklamı kapat

POPÜLER

Yerli otomobille gündeme gelen SAAB’ın yeni oluşumu NEVS, Türkiye’ye gelecek mi? [Özel Haber]

07 Aralık 2017

NEVS ile yaptığımız özel görüşmenin ardından, markanın Türkiye’yi de içerisine alan gelecek planlarıyla ilgili bilgiler edindik.

Tanıtım etkinliği gerçekleştirilen birçok yeni otomobili sizlerle birlikte değerlendirmeye, aracın karakteri gereği farklı yönlerden başlıyoruz. Eğer bu otomobil bir Lamborghini ise muhtemelen ilk durağımız motor bölümü, eğer söz konusu bir makyaj operasyonuysa tasarımsal açıdan detaylara iniyoruz. Lakin şuanda uzak perspektiften baktığımız NEVS ciddi anlamda kolu geniş ve farklı yerlere uzanmasından ötürü “acaba nereden başlasak?” diye düşünmeden edemedik. Lakin anımsamayanlar için hikayeyi ufak hatlarla başa sararak markanın nerelerden geldiğini ufak da olsa hatırlamakta fayda var.

SAAB tarihe gömülüyor

Bir süre önce gerek Türkiye gerekse diğer pazarlardan çekilmek durumunda kalan SAAB, İkinci Dünya Savaşı sonrası kurulan önemli otomobil üreticilerinden bir tanesi. İsveç merkezli olan ve kurucu kadrosundan uçak mühendislerinin yer aldığı markanın temel prensibi sağlamlık ve güvenlik üzerine oluşturulmuş. 1995 yılına kadar Scania ile aynı çatı altında olan marka, 2000 yılında General Motors, 2010 yılında ise İngiliz Spyker tarafından satın alındı. Son olarak 2011’de Japon Hong-Kong ortaklığı ile NEVS‘in eline geçen SAAB’ın tarihe gömülüş süreciyse 2014 yılında başladı. NEVS satın alınmasının ardından markanın yolu 2015 yılında Türkiye ile kesişti.

Yerli otomobil planlarında NEVS

Takvimler Ekim 2015‘i gösterdiğinde Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, Tübitak tarafından geliştirilen yerli otomobille ilgili açıklamalarda bulundu. O dönem yerli otomobil üretmek için altyapı çalışmasının yerine bu noktada çalışmış bilinen, kendini ispat etmiş bazı firmalarla işbirliği yapmanın daha doğru olduğunu belirten Işık, Saab 9-3’ün tüm fikri mülkiyet haklarının satın alındığını duyurdu. Bu şekilde günümüzde bile hatırı sayılır meraklısı bulunan SAAB yani NEVS, Türkiye’nin yerli otomobil hayallerinin bir anda odak noktası haline gelmişti.

Milyon dolarla telaffuz edilen bu satın almanın iki yıl ardından “yerli otomobilde durum nedir?” sorusu yüksek sesle dile getirilmeye başlanmıştı ki beklenmedik yeni bir kararla SAAB’tan alınan prototip altyapının bir kenara bırakıldığını ve yerli tedarikçilerle bambaşka bir oluşuma gidileceğini öğrendik. 2018‘den itibaren somut adımların atılması parolasıyla Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell ve Zorlu Holding‘in imzaladığı ortalık yerli otomobil adına yeni bir maceranın başlangıcı anlamına geliyordu. Peki bizim cephemizde son gelişmeler bu aşamadayken SAAB’ın hayaleti niteliğindeki NEVS’te durumlar neydi.

SAAB’ın genleri elektrikli olarak devam edecek

NEVS’in piyasaya girişiyle ilgili ilk haberi 2017 Mayıs‘ının son günlerinde aldık. Yerli otomobil projesinde Türkiye’nin de odağında olan 9-3 modelini elektrikli olarak kendi markası altında hayata geçireceğini duyuran marka, stratejisini de ilk adımda Uzak Doğu pazarını odak seçerek geliştirdi. Dört kapı sedan ve station wagon olarak planlanan ilk araçlarında tek seferde yaklaşık 300 kilometrelik bir menzil sunulacağını belirten NEVS yetkilileri diğer teknik detayları paylaşmamıştı. 2014’ten bugüne kadar gerçekleşen tüm bu gelişmelerin ve konsept tanıtımların ardından NEVS, 9-3’ün seri üretim bandına çıkmak için hazır halini Çin’de düzenlediği etkinlik kapsamında şu günlerde karşımıza çıkarttı.

NEVS’in Türkiye pazarındaki sıradaki hamlesi ne?

Markanın 9-3 için gerçekleştirdiği etkinlikle birlikte teknik anlamda maalesef yeni bir bilgi paylaşılmadı diyebiliriz. 300 kilometrelik menzil dışında henüz açıklanan bir bölümü bulunmayan modelin ardından, NEVS’in yakın ve uzak dönemdeki stratejisini öğrenmek adına marka yöneticileriyle iletişime geçip bazı sorular yönelttik. 9-3’ün Türkiye pazarına sunulup sunulmayacağı ve markanın bakış açısını öğrenme temelli olan bu sorularımıza gelen cevaplarsa meraklılarını üzecek cinstendi.

Geçtiğimiz dönemde hükümetle yapılan yerli otomobil anlaşmasının tamamlanamadığını vurgulayan marka yetkilisi, üretilecek otomobili üstlenen beşli konsorsiyumla halen bağlantıda olduklarını lakin henüz bir neticeye varılmadığının altını çizdi. NEVS’in Türkiye pazarına girme stratejisinin ancak alınacak karar doğrultusunda şekillenebileceğini de ekleyen yetkili, şimdilik 9-3’ün Türkiye’ye sunulması gibi bir planın söz konusu olmadığını açıkladı. Çin’deki fabrikada ilk adımda 50.000 ikinci adımdaysa 220.000 adetlik üretimi hedefleyen markanın Avrupa temelli olarak önümüzde duran en yakın planıysa 2020 yılını işaret ediyor.

Resmi ağızlardan aldığımız bu bilgiler üzerinde en dikkat çeken noktaysa NEVS’in yerli otomobil projesiyle ilgili halen Türkiye’den yetkililerle görüşme içerisinde oluşu. Bu da önümüzdeki günlerde konuyla alakalı NEVS’in de içerisinde bulunması muhtemel bir haber alabileceğimiz anlamına geliyor. Yerli otomobil ve NEVS ile ilgili son gelişmeleri LOG.com.tr üzerinden takip edebilir görüşlerinizi bizimle yorum olarak paylaşabilirsiniz.


?YASAL UYARI
Bu sitede ve bağlantılı sayfalarında yer alan içerikler; tamamen veya kısmen LOG’un yazılı izni olmadıkça kaynak gösterilerek veya alıntı yapılarak dahi kullanılamaz, çoğaltılamaz ve değiştirilemez.
Detaylar için LOG.com.tr/yasal-uyari-ve-kullanim-sartlari