reklamı kapat

POPÜLER

BMW XM

BMW’nin eski tasarımcısından markaya ağır eleştiri; “otomobil tarihinin en saçması”

Eski BMW tasarımcısı Frank Stephenson, kısa süre önce tanıtılan XM projesini çok sert sözlerle eleştirerek dikkat çekti.

Elektrikli modelleriyle birlikte tasarım anlamında da çok radikal bir dönüşüm içerisinde olan BMW’nin yollara çıkarttığı yeni otomobilleriyle hayranlarını ikiye böldüğü bir sır değil. Markanın ikonik böbrek ızgara tasarımının hiç olmadığı kadar devasa boyutlara geldiği yeni ürün gamı, pek çok tartışmanın ana konusu olarak öne çıkıyor. Kullanıcıların yanında sektör içerisindeki yetkililerin de dile getirdiği bu eleştiriler ise BMW içerisinde tam tersi bir görüşle sürüyor. Markanın günümüzdeki tasarım direktörü konumunda olan Domagoj Dukec, geçtiğimiz süreçte yeni tasarım dilini savunan birden fazla beyanat vermişti. Geçtiğimiz kasım ayında tanıtımı gerçekleştirilen XM konsepti ile böbreklerin boyutunu daha da büyütülmesi tartışmaların ve eleştirilerin boyutunu da bambaşka bir noktaya getirdi. Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan markanın eski tasarım yönetici Frank Stephenson, XM’de kullanılan bazı yönleri “otomobil tarihinin en saçması” olarak nitelendirdi.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

“BMW kendini feda mı ediyor?”

Kariyerinde Maserati (MC12, GrandSport, Ferrari (FXX, F430), Fiat (Punto, Bravo) ve McLaren gibi önemli markalarda görev yapan Stephenson BMW’de E35 kasa X5 ve Mini Cooper gibi modellere imza atmıştı. Markanın halihazırda içerisinde bulunduğu tasarım dilini çok şiddetli bir şekilde eleştiren Stephenson için XM projesi görünüşe göre bardağı taşıran son damla konumunda. Konuyla ilgili “BMW kendini feda mı ediyor?” başlığıyla bir video yayınlayan Stephenson XM’in özellikle yanal tasarımda çok kötü olduğunu ifade etti.

Başarılı tasarımcının açıklamalarından öne çıkan parçalar arasında ; “Projenin ön-yan görünümü ve çizgileri benim muhtemelen bugüne kadar bir araçta gördüğüm en saçma yan görünüm olabilir. Bu yorumumu 100 yılı aşkın otomotiv tasarımı tarihine bakarak söylüyorum. Ön bölüme baktığımızda bana hiçbir taraf mantıklı gelmiyor. Halihazırda devasa ön olan ön ızgaranın yapısı, ışıklandırma ünitelerinin fazla ufak olmasından ötürü daha da büyük görünüyor. Ön taraftaki en sıkıntılı taraf ise inanılmaz sayıda birbirine zıt çizgilerin buluşması. Bu çizgilerin hiçbiri nereye gideceğini bilmiyor. Bu sanki her çizginin kendine ait bir fikri olması gibi. Yan taraftan baktığımızda aracın ön bölümünün diğer taraflara göre çok daha kısa olduğunu görüyoruz. Bu da benim beğenmediğim noktalar arasında.

Aracın arka tarafına yandan baktığımda da önde olduğu gibi radikal ve birbiriyle alakası olmayan çizgiler dikkat çekiyor. Tamamen arka bölüme geçtiğimde ise çektiğim acı devam ediyor. Camların her iki tarafında BMW logosunun neden tercih edersiniz ki? Evet, bunun bir kez M1’de yapıldığını biliyorum ama buradaki kullanımın bu otomobile uygunluk ve alaka konusunda problemleri söz konusu. XM’de beğendiğim iki nokta ise ön kaput ve yan tarafta konumladırılan siyah çizgi. Özellikle çerçeveyi tamamlama niteliği de taşıyan yan bölümdeki çizginin, kapı kollarını gizleme konusunda güzel bir yol olduğu görülüyor.” yer alıyor. Frank Stephenson’ın XM ile ilgili görüşlerini paylaştığı videonun tamamını aşağıdan izleyebilirsiniz.

Video