reklamı kapat

POPÜLER

FIFA 12 incelemesi

 - Güncelleme: 12 Aralık 2011 22:50

Nasıl ki bundan on yıl önce kadar FIFA’yı bırakıp PES serisine geçiş yaptıysak artık her yıl daha fazla oyuncu alışkın olduğu PES’i bırakıp FIFA sularına yelken açıyor. Gerçekten bu eski serinin gösterdiği gelişimi takdir etmek gerek. EA, ne yapıp ediyor, her yıl bize çok daha rafine bir futbol deneyimi sunmayı başarıyor. FIFA 12 hem gerçeğe çok daha yakın, hem de aynı anda daha eğlenceli bir deneyim sunmayı başarmış. Oyun hem daha derin taktiksel seçeneklere sahip, hem de grafiksel anlamda daha iyi görünüyor. Özellikle elden geçirilmiş savunma taktikleri gerçekten çok başarılı olmuş. Ancak oyunun cidden zor olduğunu belirtelim. Serinin bu 19. oyunuyla birlikte FIFA’nın artık tamamen arcade havasından uzaklaşıp bir futbol simülasyonu olma yönünde ilerlediğini söyleyebiliriz.

İLK 11’LER AÇIKLANIRKEN…
Her sene soruyoruz kendimize “bir spor oyunu ne kadar daha geliştirilebilir” diye ve her sene cevabını kendimiz buluyoruz. Evet, belli ki daha yapacak çok şey var. EA, hemen her yıl bu dersi vermeyi kendine alışkanlık edinmiş olmalı. FIFA 12’yle serinin bir önceki oyunu arasında dağlar kadar fark var. Ne kadar iyi bir FIFA 11 oyuncusu olursanız olun, bu oyunda kesinlikle zorlanacaksınız. Hele bir de taktik savunma öğrenmeye başlarsanız öğrenme eğriniz biraz daha yükselecektir. Öncelikle Tactical Defending (taktik savunma) adlı yeni oyun özelliğiyle başlayalım. Öncelikle FIFA birkaç oyun öncesinde (PES serisinden de aşina olduğumuz) savunma sistemini entegre etmişti oyuna. Bu sayede defans için atadığınız tuşa basılı tutarak rakip oyuncuyu kovalayabiliyordunuz. Açıkçası bu sistem, gayet kolay bir şekilde pres yapmanıza olanak tanıyordu fakat oyuncunuzu çok fazla ileri açıp rakibinizin sizin boşalttığınız alana adam kaçırmasını kolaylaştırıyordunuz. Belli ki bu sistem işleri kolaylaştırmak ve seriye yeni oyuncular kazandırmak için kurgulanmıştı. EA Sports’taki geliştiriciler oturmuşlar ve tamamen yeni bir savunma sistemi üzerine çalışmışlar. Bu yeni sistemde hem yeteneğinizi hem de oyunu okuma becerinizi, yani futbol bilginizi konuşturabiliyorsunuz. Taktik savunma daha çok rakibin pas atabileceği yerleri ön görmeye ve buna göre savunma yapmaya yarayan bir sistem. Rakibinizin koşu yapacağı yerleri tıkamak ve zamanlamayı doğru yapıp topu rakibin ayağından kapmak tamamen elinizde… Açıkçası bu sistem epeyce alışkanlık gerektiriyor ve elinizin iyice uzmanlaşması için profesyonel zorluk seviyesinde en az 10 maça ihtiyacınız var. Fakat alıştığınız takdirde emin olun bir önceki savunma sistemini asla aramayacaksınız. Hatta önceki oyunlarda kurguladığınız savunma taktiklerinin hepsini çöpe atabilirsiniz çünkü burada inanılmaz bir gerçekçilikten söz ediyoruz. Serinin önceki oyunlarında iş sürekli adam seçip rakibe delicesine baskı uygulamak üzerineydi fakat bu kez cidden mantıklı ve yetenek isteyen bir sistem var. Oyunun dikkat çeken bir diğer yeniliğiyse Impact Engine (çarpışma motoru). Öncelikle oyunun fizik motorunun tamamen elden geçirilmiş olduğunu belirtelim. Oyuncuların ve topun çok daha gerçekçi hareket ettiğini söyleyebiliriz. Çarpışma motoru ise oyuncuların ikili mücadelelerde, kafa toplarında ve topla olan ilişkilerinde çok daha gerçekçi sonuçların ortaya çıkmasını sağlamış. Özellikle futbolcuların fizik modellemeleri neredeyse bire bir olmuş çünkü oyuncuların fiziksel özellikleri Çarpışma motoru sayesinde çok daha ön plana çıkmış. Örneğin, Pique ile Nani’nin omuz omuza mücadelesinden Nani galip çıkacaktır ama çok daha çevik bir oyuncu olan Nani, Pique’nin belini yavaş döndürmesinden yararlanacaktır. Bu arada evet, oyuncuların her bir bölümü ayrı ayrı modellenmiş.

TAKTİK DERİNLİK
Bir diğer dikkat çekici yenilikse Precision Dribbling denen koşular. Artık oyuncunuzla birlikte driplinge kalktığınızda illa topu kaptırmak zorunda değilsiniz. Bu yeni koşu sistemi sayesinde bir yandan topu koruyabiliyor, diğer yandan istediğiniz yöne doğru dripling yapabiliyorsunuz. Ayrıca oyuncuların dönüşleri de çok daha yumuşak bir hale gelmiş. Eski oyunlarda özellikle topla koşularda oyuncuları döndürebilmek pek kolay değildi. Bu kez, özellikle de kısa boylu ve teknik oyuncular ani dönüşleri çok daha rahat bir şekilde gerçekleştirebiliyor. Precision Dribbling’in sağladığı bir diğer avantajsa kısa mesafelerde boşlukların çok daha verimli kullanılabilmesi olmuş. Eğer rakip savunmada boş koridorlar yakalarsanız, özellikle de hızlı bir adamınız varsa, rahatlıkta bu koridoru kısa mesafe içerisinde ani dönüşlerle kat edebilirsiniz. Daha hızlı ve daha taktik oynamak tamamen sizin elinizde…

TOTAL FUTBOL
Oyunun temposu düşmüş fakat bu şekilde çok daha gerçekçi bir oyun deneyimi yaşayacağınızı söyleyebiliriz. Dileyen oyuncular oyunun hızını artırabilirler ancak biz orijinal hızında oynamayı tercih ediyoruz. Kontrataklarda cidden rakip defansı hazırlıksız yakalayabiliyorsunuz. Olgun ataklardaysa ofans planınızı yapma ve adam gibi oyunu geriden başlatma şansınız oluyor. Hangi futbol maçında rakip defans yerleşmişken orta sahanın 1 saniyede geçildiğini gördünüz ki? Bu nedenle hazırlık paslarının bu kez son derece gerçekçi bir şekilde daha da önem kazandığını söyleyebiliriz. Oyunun diğer teknik özelliklerine gelecek olursak grafiklerin muhteşem göründüğünü belirtmek gerek. FIFA 12’nin, PES 2012’den farkı zaten oynarken çok daha esnek ve taktik derinliği yüksek bir oyun yapısı sunmasıyla ortaya çıkıyor. Grafik ve sunum olarak da FIFA, PES’ten halen en az beş sene önde…

SENEYE BİZ DE…
Bu yıl da FIFA serisini seçiyor ve serinin bu –dile kolay- 19. oyununu tüm futbol severlere tavsiye ediyoruz. Bu kez maalesef Süper Lig yok ancak uluslararası takımlar arasında Galatasaray ve Türk Milli Takımı bulunuyor. Sanıyoruz ki Futbol Federasyonu seneye böyle bir hataya düşmez ve mutlaka FIFA 13’te ligimizin tekrar yer almasını sağlar. Zira futbol oyunlarının içinde yer almak tanıtıma milyar dolar harcamaktan çok daha kesin katkılar yapıyor ve o dillere pelesenk olan “marka değeri” kavramının içini çok daha anlamlı bir şekilde dolduruyor.