reklamı kapat

POPÜLER

Otomobil pazarındaki “fiyat satrancı” için çıkış yolu ne zaman görünecek?

Döviz kurunda yaşanan istikrarsız tablo ve çip krizi etkileri sıfır kilometre ikinci el otomobil pazarındaki karar sürecini sıkıntıya sokuyor.

Geride bırakmaya hazırlandığımız 2021 yılı içerisinde otomobil pazarını daha önce görmediğimiz bir maceranın başrolünde izleme fırsatına erişiyoruz. Koronavirüs ile birlikte başgösteren çip krizi sebebiyle üretim adetlerinin önemli oranlarda gerilediği fabrikalardan aralık ayında da hala benzer sıkıntılar ışığında adımlar atıldığına şahit olduk. Tüm bunlarada ek olarak Türkiye’deki döviz kurlarında yaşanan ani yükselişle birlikte otomobilin adeta karaborsaya düştüğü ve kullanıcıların bir çıkış yolu bulamadığı dinamikler karşımızda. Geçtiğimiz hafta atılan adımlarla birlikte TL’deki düşüşün önüne nispeten geçilmesine paralel olarak, üreticilerin yüzde 10’ün üzerinde indirim yaptığına şahit olduk. Bu güncellemeyle birlikte gözlerin çevrildiği ikinci el otomobil pazarında ise adeta bir satranç oynanıyor. Fiyatlardaki istikrarsız artışların bir süredir devam etmesinden ötürü araçlarını yüksek fiyattan alan kullanıcılar/kurumlar, sıfır km versiyonlardaki indirimi gözetmeksizin bu araçları düşük fiyattan satmak istemiyor. Araç tedariğinde yaşanan sıkıntının da etkisiyle karşılıklı bir stratejiye dönen bu ortamda kullanıcılar ise bilinmezlik içerisinde. Şu aşamada yapılması gereken en mantıklı seçenek ise 2022 yılını beklemek olacak. Buradaki en temel dayanak ise üretici markalardan gelen olumlu geri dönüşler.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

2022 yılında çip krizinin etkilerinin azalması bekleniyor

Geçtiğimiz günlerde Volkswagen tarafından yapılan açıklamada, 2022 yılında üretimde artışa gidileceğini öğrendik. Uzun süredir devam eden düşüş sonrası ilk kez gelen bu olumlu geri bildirim, başka markalar tarafındanda destekleniyor. Şu aşamadaki genel kanı, 2022’nin 2021’e göre talebin daha fazla karşılanabildiği senaryolar üzerine kurulu. Sıfır kilometre araçlardaki bulunabilirlik sorununun ortadan kalkması ve döviz kurunun oturmasıyla birlikte de fiyatların kademeli olarak düşeceği şu anda masadaki en yüksek ihtimaller arasında. Geçtiğimiz hafta içerisinde araç ilanlarında yüzde 15’e kadar görülen gerilemelerin de bunun ilk yansımaları olduğunu sizlerle paylaşmıştık.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Sıfır otomobil fiyatlarında indirime gidilmesinin ardından, yıl başından sonra ikinci el fiyatlarının da normalleşeceğinin vurgusunu, Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın da bizlerle paylaştı. Konuyla ilgili konuşan Yalçın; “2022 yılında araç bulunurluğu problemi önceki yıla göre hafifleyecek gibi gözüküyor. Atılan adımlar ile birlikte de geriye gelen kurlar hem sıfır hem de ikinci el araç fiyatlarının normalleşmesini sağlıyor. Döviz kuru 10-11 TL arasında sabit kalırsa veya geri gelirse, sıfır kilometre araç bulunurluğu da iyi olursa, araç satış adetleri fazlalaşır. Geçtiğimiz ay 60 bin civarında araç satılırken bu ay 30-35 bin arasında bir rakam bekliyoruz çünkü Aralık ayında araç bulunurluğunda sorunlar yaşandı. Ancak 700 bin adetlik psikolojik sınırı büyük bir ihtimalle bu ay ile birlikte geçip 2021 yılını tamamlayacağız. Global bazlı faaliyet gösteren otomotiv fabrikaları üretimlerini artırabilirse, 2022’de sıfır kilometre araç satışı elbette çok daha fazla olacaktır. Bu gelişmeler ışığında kısa bir süre içerisinde taşların yerine oturacağını ve 2022 yılının geçtiğimiz yıla oranla daha pozitif bir sene olacağını düşünüyorum.” açıklamasını yaptı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR