reklamı kapat

POPÜLER

Bir garip yok olma öyküsü; dünyanın en ucuz otomobilinin üretimi durdu

Hindistan’da doğan ve 10 yıllık bir macerayı geride bırakan dünyanın en ucuz otomobili Tata Nano, üretim bandına veda etti.

İkinci Dünya Savaşı‘nın ardından ortaya çıkan ucuz ulaşım ihtiyacıyla birlikte “halkın otomobili” başlığı altında A sınıfı kompakt araçların türediğini biliyoruz. Volkswagen Beetle ile baş gösteren bu süreçte FIAT 500 ve BMW Isetta gibi dönüm noktaları da varlığını gösterdi. İçerisinde bulunduğumuz 21. yüzyıl ise “halkın otomobili” kavramının biraz daha zor yakalandığı bir dönem. Özellikle elektrikli otomobillerin standart olanlara göre daha pahalı olduğunu bilmek, gelecekte de ceplerimizden uçacak olan paraların habercisi. “Peki günümüzde bu eğrinin yakalandığı hiç mi bir yer yok?” diye sorup biraz araştırma yaptığınızda Uzak Doğu ve Asya‘nın böyle bir pazara sahip olduğunu görebiliriz. İşte bu coğrafya içerisinde yer alan TATA, 2008 yılında tüm dünyanın karşısına Nano adını verdiği gerçek bir halk otomobili çıkarttı. Bir kullanıcının temel olarak ihtiyaç duyduğu hemen her şeyi barındıran Nano, o dönem 100.000 Hint Rupisi yani yaklaşık 1.500 dolar gibi bir etiket fiyatına sahipti. Dünyanın en ucuz otomobili olarak da bilinmeye başlanan bu küçük oyuncu günümüze kadar gelmeyi başarsa da, markadan yapılan resmi açıklama bizlere yolun sonuna gelindiğini söylüyor. Sebebiyle en az aracın üretimden kalkması kadar garip.

Amaç odaklı özellikler

Gündeme gelen bu üretimden kalkma haberinin detaylarından önce dilerseniz Nano’nun bu 10 yıllık serüveninde öne çıkan özelliklerinden biraz bahsedelim. Aracı diğer kompakt modellerden ayıran en güzel özelliklerinden birisi kullanım alanının zenginliğiydi. Nano’nun motorunun arka bölümdeki koltukların altında konumlanmasından ötürü, kullanıcıları tıpkı elektrikli otomobillerde olduğu gibi hem önde hem arkada bir bagaj alanı (toplamda 150 litre) karşılıyordu. 624cc hacminde olan çift silindirli bu motorun ürettiği 37 beygir güç ve 51 Nm tork, 4 ileri manuel şanzıman üzerinden arka tekerleklere aktarıldı. Toplamda sadece 600 kilogramlık bir otomobil olan Nano maksimumda ise 105 km/s‘e kadar hıza erişebiliyordu.


Evet, yukarıdaki özelliklere baktığımız zaman TATA Nano’nun tam anlamıyla temel ihtiyaç odaklı bir model olduğunu görebiliyoruz. 2018’e kadar gelen süreçte 1.500 dolarlık fiyatı da artış gösterse de bugün hala 3.000 dolar bandında satılıyor olması onu hala bu alanda akla gelen ilk seçeneklerden biri haline getiriyor. Kağıt üzerinde bakıldığında Nano için her şey olumlu gözükse de artık onu üretim bandında göremeyeceğiz. Geçtiğimiz haziran ayında sadece bir adet üretildiğini öğrendiğimiz aracın üretimden kaldırılmasındaki sebepse satılamıyor olması. Evet yanlış okumadınız, dünyanın en ucuz otomobili Hindistan’da satmıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Uzmanlara göreyse bu sürecin altında yatan asıl gerçek ise, alım gücü düşük insanların bile “dünyanın en ucuzu” olarak bilinen bir otomobile binmek istememeleri. Yani sistemin insanlara getirdiği statü algısı. Kimilerine göre bu sebep çok da kabul edilebilir değil. Kimilerine göre ise bu olay telefonun ve bilgisayarın bile bir gösteriş ögesi olarak görüldüğü günümüz en iyi temsil eden gelişmelerden birisi. Siz de konuyla ilgili düşüncelerinizi bize yorum olarak iletebilirsiniz.