reklamı kapat

POPÜLER

Need for Speed: Shift

ONCA YILDAN SONRA…
Baştan yanlış anlamaya mahal vermeyelim. Shift kesinlikle kötü bir oyun değil. Hatta serinin kötüye giden mekaniklerini değiştirme konusunda da hayli başarılı ancak geçmiş yıllardaki başarısını yakalamaktan da uzak. Yazının girişinde bahsettiğimiz o ‘her şeyi yapma’ hevesi oyuna başladığınız anda dikkatinizi çekiyor. Herhangi bir yarışa girdiğiniz zaman oyun sizi tıpkı bir simülasyon oyunu gibi gerçekçi bir şekilde araba sürmeye zorluyor. Virajları zamanında almak, asla yarış çizgisinden kopmamak ya da eğer seçerseniz korkunç derecede hassas vites kullanımını hesaba katmak gibi mekanikleri düşünmek zorundasınız. Buraya kadar her şey gayet mantıklı ancak aynı oyun virajları alırken aracın kıçını kaydırmanıza, rakipleri pistten dışarı atmanıza bonus  puanlar vermeye başlıyor. Bu garip sistem oyunun tümüne işlemiş durumda ve havasını tam olarak bulamamış. Oyunu tek kişi oynadığınız zaman sadece iki adet seçeneğiniz bulunuyor: Quick Race ve Career Mode (Kariyer). Quick Race’de aracınızı seçip hemen yarışa dalıyorsunuz. Kariyer seçeneği oldukça zengin bir içeriğe sahip ve 150’de fazla yarış bulunduruyor içinde. 36 farklı pistte, zamana karşı, rakiplere karşı yarışabiliyor, drifting müsabakalarına katılabiliyorsunuz. Ancak burada da şöyle ilginç bir durum var. Oyunun bir üst kısmını açmak için her şeyi bitirmek zorunda değilsiniz. Örneğin, oyuna 1. seviye araçlarla başlıyorsunuz ve 1. seviye yarışlara katılıyorsunuz. Ne var ki ikinci, üçüncü hatta dördüncü seviyeye geçmek için her şeyi tamamlamak zorunda değilsiniz. Daha birinci bölümde her şeyi bitirmeden dördüncü bölüme geçip dünya turunu açma şansınız var. Çünkü oyunda yarış kazanarak değil, yıldız sistemi ile puan kazanarak ilerliyorsunuz. Bu puan sistemi yarışı nerede bitirdiğinize bağlı olarak değil daha çok yarış içindeki küçük şeyleri yapıp yapmadığınıza göre puan veriyor size. Örneğin, belli bir hıza ulaşmış olmak, hiçbir rakibe çarpmadan yarışı tamamlamak ya da tüm virajları düzgün almış olmak gibi. Yarış içerisinde bunları tamamlarsanız tecrübe kazanmış oluyor ve daha üst seviye araçlarla, daha üst yarışları oynama hakkını elde ediyorsunuz. Bu sistem aslında oldukça güzel işliyor ve yarış heyecanını birinci olmanın dışındaki mekaniklerle de yaşatıyor. Ne var ki rakiplerinizin yapay zekası ve oyunun genel zorluğu da sizi çileden çıkarabiliyor. Eğer okuduysanız Dirt 2’deki hoşgörülü sistemi hatırlarsınız. Oyun size yarış içinde iki kez ‘geri sarma’ hakkı tanıyordu. Shift’te kesinlikle böyle bir durum söz konusu değil. Siz kan ter içinde alamadığınız o son tecrübe yıldızına ulaşmaya çalışırken rakibinizin gelip sizi son anda yoldan çıkarması tüm yarışı baştan oynamanızı zorunlu kılıyor. Siz asfalt üzerinde bin bir zorlukla aracınızı düzeltmeye çalışırken rakibinizin yağdan kıl çeker gibi aracı topladığını görmek son derece sinir bozucu. Zaten tüm rakipleri yarışmaya değil sizi yoldan çıkarmaya gelmiş gibi davranıyorlar. Bu nedenle tüm yıldızları toplamaya çalışmak tam bir işkence halini alabiliyor. Düşünsenize 10 turluk bir dayanıklılık yarışını (Endurance Race) kontrolsüz bir araç sizi duvara itti diye baştan oynamak zorunda kalmak tam bir kabus.

YAPAY ZEKA OUT!
Pekala, şansımızı bir de online’da deneyelim bakalım. Online olarak oynamak kesinlikle çok daha keyifli… Oyunun iyi işleyen eşleştirme sistemi ile kendi seviyenizde bir rakip bulmakta zorlanmıyorsunuz. Hem kafa kafaya yarışabilir, hem de bir lobi yaratarak yarışın tüm özelliklerini ve araç setlerini istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz. Emin olun, gerçek rakiplere karşı yarışmak, yapay zekaya karşı yarışmaktan çok çok daha zevkli. Oyunda bir araç modifiye sistemi de bulunuyor ancak bu sistemin de potansiyelinden tam olarak yararlandığını söylemek oldukça güç. Aracınıza çeşitli performans kitleri, çıkartmalar satın alabiliyorsunuz ancak Gran Turismo ve Forza Motorsports gibi oyunlardan sonra Shift’te araç modifiye etmek çekirdek çitlemek gibi geliyor insana.

KOKPİTE GERİ DÖNÜYORUZ
Oyunun en can alıcı kısmı ise kesinlikle grafikleri… Aynı zamanda kokpit kamerası da geri dönüyor. Hani, ilk gördüğünüz anda öyle “Vay be!” dedirtmiyor ancak yarış hissiyatını tam olarak verebildiği kesin. Aynı şekilde sesler ve müzikler de oyunun başarılı sunumunu tamamlayan diğer unsurlar. Zaten NFS serisinin sunumla ilgili bir sıkıntısı olmamıştır hiçbir zaman.

HIZLANINneed-for-speed-shift-1Shift’te oyun boyunca genellikle rakiplerinizi geçmek için değil, onlardan kaçmak için hızlanmak zorundasınız. Gerçekten de sanki yarışmaya değil, adeta size pislik yapmaya gelmiş aşağılık kişiler gibi yarışıyorlar bazen.

TAKİP EDİNneed-for-speed-shift-2Yarış çizgilerinden koparsanız oyun bunu en ağır şekilde cezalandırıyor. Bazen geri kalıyor, çoğu zamansa yoldan çıkıyorsunuz. Yoldan çıkarsanız da aracınızı geri toplamak inanın ki çok zor.

TOPLAYINneed-for-speed-shift-3Bunu yapmak kolay değil ancak bir yarış içinde alınabilecek bütün tecrübe yıldızlarını almaya kasın. Böylece hem oyuna eliniz alışacak, hem de daha üst seviye araçları ve yarışları açabileceksiniz.

KAÇIN
need-for-speed-shift-4Oyunun drift yarışlarından kesinlikle uzak durun. Online de olsa, tek başınıza da oynasanız, sakın. Oyunun bu seçeneği kesinlikle çok çok kötü… Hem de sinir bozucu. Sakın bulaşmayın, olmamış.

YARIŞINneed-for-speed-shift-5Yarışın ama arkadaşlarınızla birlikte. Emin olun, özellikle ilerleyen seviyelerde yapay zeka fena hile yapıyor, sinirinizi bozuyor. NFS keyfini yaşamak istiyorsanız çözüm kesinlikle online.

OYNANABİLİRLİK

-3YILDIZ-

GRAFİK
-4YILDIZ-

EĞLENCE
-3YILDIZ-

SES – MÜZİK
-4YILDIZ-

YAPIMCI
SLIGHTLY MAD STUDIOS

DAĞITICI
ELECTRONIC ARTS

PLATFORM
PC, PS3, XBOX 360, PSP

YORUMLAR