TEST ETTİK
Sony Xperia XZ Premium incelemesi Sony Xperia XZ Premium incelemesi

POPÜLER

Otomobil dünyasının devi Fiat Chrysler’in geleceğindeki belirsizlik [Analiz]

17 Nisan 2017

Son dönemlerde ortaklık arayışlar içerisinde olan grup aldığı sonuçlar karşısında kendi yolunu çizmek zorunda kaldı. Peki birbirinden değerli markalara sahip olan grubun çıkış noktası ne olabilir?

Otomobil dünyasında son zamanlarda ciddi el değiştirmelere ve ortaklıklara şahit olduk. PSA’nın Opel‘i General Motors’tan satın alması, Volkswagen’in Tata ile stratejik ortaklığa giderek platform geliştirme sürecini birlikte yürüteceğini bu sürecin en güncel imzaları arasındaydı. Bu birleşmeler bir tarafı güçlendirirken diğer tarafı da farklı yollar bulmaya itiyor. Fiat Chrysler Automobiles da son dönemlerde ortaklık arayışı içerisinde olan gruplar arasında. İşleri yolunda giden bir grubunun bir ortak araması garip olacağı tahmin edileceği üzere Sergio Marchionne ve ekibinin grubun geleceği için yaptığı bu arayış bizlere bazı ipuçlarını veriyor aslında. 2017’nin ilk gününde sizlerle de detaylarını paylaştığımız haberde grubun yaşanan maddi sıkıntılardan ötürü Alfa Romeo ve Maserati gibi iki köklü markayı elinden çıkaracağına dair iddialar ortaya çıkmıştı. Uzmanlarca piyasa değerinin altında değerlendirilen rakamlarda Maserati için 4,8 milyar Alfa Romeo içinse 3,7 milyar dolar civarında satış bedelleri ortaya atıldı. Peki bu sürecin ardından ne oldu?

Sonuçsuz arayışlar

Ortaya çıkan bu haberlerin ardından grubun Opel’i elden çıkartan General Motors ile ortaklık arayışına girdiğine şahit olduk. İlk adımda basında ılımlı sonuçların yer aldığı bu girişim General Motors’un red cevabıyla sonuçlandı. Marka CEO’su Sergio Marchionne Amerikalılardan aldığı red cevabının ardından rotayı bir başka deve, Volkswagen yönüne çevirdi. Bu kıtalar arası yapılan yolculukta General Motors’ta olduğu gibi ilk adımda basına pozitif sonuçlar yansısa da Fiat Chrysler ekibinin aldığı cevap maalesef değişmedi ve bu görüşme de sonuçsuz kaldı. Alfa Romeo ve Maserati’nin satışa çıkma iddialarıyla ilgili yaptığımız haberde sizlere yönelttiğimiz ankette yüzde 66 oranla bu iki markanın Almanya merkezli bir marka veya şirket tarafından satın alınmasının oldukça etkili olacağı sonucu ortaya çıktı. Marchionne’nin General Motors’un ardından Volkswagen’i seçmesi de ankette Almanya’yı seçen çoğunlukla aynı fikri paylaştığının bir göstergesiydi belki…

Marchionne’nin planları

Sergio Marchionne şüphesiz grup için oldukça önemli bir isim. 2019 yılında grubun başından ayrılmayı ve görevini devretmeyi planlayan Marchionne, 15 yılını verdiği grubu bırakırken şüphesiz elinden gelen en iyi noktada bırakmak isteyecek. Bunun kilit rolünüyse yakın dönemde Jeep üstlenecek gibi gözüküyor. Kullanıcıların son yıllarda yaptığı tercihlerle inanılmaz bir şekilde ivmelenen crossover/SUV pazarıyla Jeep’e olan yatırımı artıran grup planlarının yakın dönem ayağını şimdilik Jeep üzerinden yapıyor. 2018 Jeep Grand Cherokee Trackhawk ile dünyanın en hızlı SUV modeli ünvanını alan grup 2018 Dodge Challenger SRT Demon ile de muscle car tarihinin en güçlü otomobiliyle son dönemde umut vadeden bir grafik çiziyor.


Tüm bu sürecin en yeni haberiyse geçtiğimiz gün ortaya çıktı. Gruptan gelen açıklamayla Marchionne’nin artık ortaklık için bir arayış içerisinde olmadığı ve vazgeçtiği ifade edildi. Bunun anlamı Marchionne’nin artık “her koyun kendi bacağından asılır” felsefesine döndüğü anlamına geliyor. Fiat Chrysler’i SUV modellerinin yanı sıra ayakta tutacak yegane parçalardan birisi de elektrik. Bununla ilgili de geçtiğimiz günlerde Ferrari üzerinden Formula E‘ye yeşil ışık yakan Marchionne; “Hibrit ve elektrikli otomobillerde kullanılacak olan teknolojiler için Formula E’ye yönelmemiz gerekiyor. Bu rekabet emisyon salınımının yanında performans değerlerine de olumlu etki edecek. Halihazırda önümüzde LaFerrari gibi hibrit teknolojisine sahip bir süper otomobilimiz var ve gelecek teknolojilerimizi de elektrikleşme üzerinden geliştireceğiz.” açıklamasıyla karşımıza çıkmıştı. Volkswagen grubunda Porsche‘nin üstlendiği elektrik otomobil teknoloji geliştirme sürecinin grup içerisinde Ferrari gibi bir dev tarafından yürütülmemesi için hiçbir neden yok bilakis bu tüm dengeleri bir anda değiştirebilir. Görev süresi için önünde şimdilik kısa bir süre kaldığını gördüğümüz Sergio Marchionne, sonucunu göremese bile başarının temel taşlarını bu önümüzdeki iki yıl içerisinde inşa edebilir. Fiat Chrysler’in bu yakın dönem planlarını hep birlikte göreceğiz.

YORUMLAR